• Morrizz

Engelska Tråden ***del 5***

Välkomna till vår engelska tråd här på Familjeliv (uj, det lät pretantiöst ).
    Vi har funnits ett tag här nu, vi pratar om allt möjligt som har nån slags förankring med engelsk talande personer skämtosido - vi som håller till här vet vid det här laget vad det går ut på och ni som är nya kan väl kika in i dom gamla trådarna.

Del 4: familjeliv.se/Forum-3-45/m13903471.html
    Del 3: familjeliv.se/Forum-3-45/m11155112.html
    Del 2: familjeliv.se/Forum-3-45/m9079466.html
    Del 1: familjeliv.se/Forum-3-45/m7253336.html

Vi har även en lista där man kan se var vi alla finns, var våra respektive kommer från etc.
    familjeliv.se/Forum-3-45/m16860473.html
  • Svar på tråden Engelska Tråden ***del 5***
  • Morrizz

Vad var de sista sakerna som togs upp i gamla listan då?
    vi pratade om vad våra engelsmän/canadicker/australiensare (fick jag med alla nu?) tyckte om Sverige och svenskar.
    Mamasnest berättade stolt hur hennes dotter som nu är 13 månader har lärt sig en mängd ord på både svenska och engelska.
    Ruby och Jennybates tipsade om att ikväll är Eddie Izzard på SVT.
    MrsV nämnde om en trist sjukhusvistelse (inte hennes egen dock) i Sverige - när vi jämt hör om hur sjukvården kan vara i UK.
    Något som vi också pratade nyligen om var hur våra "engelsktalande" män trivs här i Sverige. En del trivs så bra att dom blir bjudna på en massa saker, för svenskarna älskar att visa hur bra engelska de pratar efter några drinkar
    Själv tipsade jag om BBC's site Charlie & Lola, den är jättekul! Innehåller massor med berättelser, pyssel o lek.
    familjeliv.se/Forum-3-45/m16860500.html

• Morrizz

Menade ju förståss gamla tråden!

• Ruby

Det är ordning och reda med dig Morrizz!

Eddie Izzard är dock inte på SVT förräns på TORSDAG kväll. Men då är han ju såklart extra söt!

• Ruby

Här går det inte riktigt lika bra med engelskan som för Mamasnest ... Hade farmor och farfar här över en långhelg och sonen envisas med att prata svenska. Och farmor och farfar upprepar "You'll have to say it in English, grandma/granddad doesn't understand!" Varpå sonen med gott mod upprepar exakt samma sak igen, och igen, och igen, på svenska ... Kanske lite av det engelska i honom där. Bara man upprepar det tillräckligt ofta förstår de säkert.

Men vi tränar och försöker komma ihåg att säga t.ex. "you say xxx to daddy" om han ber pappa om något. Han förstår ju obehindrat och kan en hel del ord men skapar inga meningar.

Får se om vi får en bättre start med lillasyster. Än så länge säger hon ju inte så mycket men har dock redan TVÅ tänder vid 4 månaders ålder. Det ni!

• sbalogun

Vi kom precis hem fran Sverige och min aldsta dotter gar omkring och sager "mamma" hela tiden. Innan var det bara "mummy". Det later sa harligt! :)

• Fjäril

På tal om tvåspråkighet så måste jag också få tala om att Oliver förstår både engelska och svenska. Och efter att ha sagt daddy och pappa sedan innan jul så har han nu de sista veckorna börjat säga mamma. Vilken lycka!!!
    Sedan låter det mer och mer som han börjar säga vår katts namn. Och han är duktig på att babbla på men än så länge kan vi inte urskilja vad det är han säger. Han kommer väl snart tycka att mamma och pappa är bra tröga som aldrig kan svara när han pratar.

• Nuså

Mamasnest: Min dotter är också 13 månader och vi är alldeles häpna över hur bra det går med tvåspråkigheten. Precis som din dotter så förstår hon en hel del på båda språken, men börjar nu också prata mer och mer. Det sötaste är när hon lyfter upp båda händerna suckar och säger "All gone" när vi frågar var hon har lagt något.

Ruby: Oj 2 tänder redan! Kanske inte så mysigt om du ammar?

• Mamasnest

Ruby: Vad jag har förstått så kan det ändras i princip över en natt så det kommer nog snart.

Nuså: Visst är det kul?! Kaylin säger inte nåt på engelska än, men vi väntar med spänning på det första engelska ordet.

A new idea is like a child. It's easier to conceive than to deliver.
  • luvliness

Min dotter e 16 manader och forstar jattebra bade engelska och svenska. De enda ord hon sager pa engelska e bye&baby dock. Pappa sager hon pa svenska, likasa mamma och de andra fa ord hon kan...Ska borja skola in henne pa dagis nu dock sa jag antar att det kommer komma mer engelska ord snart kanske...Roligt att se hur de harmar en nar man prataroch sa, det gar sa fort nu!

• Billy

Nu när ni pratar om tvåspråkighet så måste jag berätta om syrrans lille kille som nyss flyllt 1 år. Sambon har ju alltid pratat engelska med honom, men nu när sambon lärt sig mer svenska blir det ju så att han pratar mer svenska än engelska. Varje gång som sambon säger nått på svenska till lillen så kollar han på honom som för att säga -Vad i hela friden surrar du om???? Men när han sen byter till engelska så går det mycket bättre och lillen ser nöjd ut! Lite små roligt tycker jag!!!

Svar på tråden Engelska Tråden ***del 5***