Mögelost??
Är det farligt att äta det?
Åt det igår och nu kom jag på att det kanske inte ska vara så bra.
Nån som vet??
Är det farligt att äta det?
Åt det igår och nu kom jag på att det kanske inte ska vara så bra.
Nån som vet??
Man ska inte äta det...men det går bra om den är kokt så att det bubblar (t.ex. i mat, sås och gratänger). Då dör alla ev elaka bakterier som kan skada bebben.
Man ska inte äta opasturiserade mjölkprodukter. Så länge de är pasturiserade ska det inte vara någon fara.
Vad synd.
Nå, jag köpte en ostbricka igår så jag får väl göra lite pastasås då.
Nova - slv har ändrat sig - inga mögelostar, även om de är pastöriserade. Listan finns på www.slv.se - med motivationer!
Jag läste i en tidning för gravida att ädelost på tub var OK.
Så här står det på levsmedelsverkets hemsida:
Smältost av alla typer (finns även av grönmögelosttyp) betraktas som riskfria. Dessa säljs vanligen i tub eller plastask och det står "smältost" på förpackningen.
Så det verkar ju ok med sånt!
Men smältost är ju sån där mjuk ost, som tex. räkost eller skinkost. (Det kanske var sån du menade Angel Eyes?)
Kavli gör en jättegod ädelost (smakar mögelost) som smältost på tub oxå, den är jättegod!!
Men alla ostar på "bit" som inte är vanliga hårdostar är big no-no.
Ett tips är att göra varma mackor med den förbjudna osten på. Då är det ok att äta den, om det varit så varm så att den bubblat. Supermumsig med brie eller Camembert!!
Jag åt mögelost innan jag visste att man inte skulle det. Och nu tänker jag på det jättemycket.....