• Malinia

Sålt bostadsrätt. När/hur ska man skatta?

Ja, som rubriken säger...

när ska man skatta på vinsten man gjort? har fått flera olika bud. (ett år efter försäljning, du skjuter på det när du köper nytt etc etc)

OCH hur mycket är det man ska skatta?

Jag sålde en bostadsrätt mars 2006. Den jag sedan flyttade till sålde jag idag.
    Har ännu inte skattat på vinsten från den förra, och nu fick jag ju "ännu mer vinst".

Ni som har koll på det här skrattar säkert åt att jag köpt o sålt flera stycken och inte lärt mig vad som gäller... men det är ju inte så lätt att veta aaaaallt (Och när jag bad min otroligt opedagogiska far förklara blev han arg eftersom jag inte satt mig in i detta tidigare...) 

Så please, berätta för mig.

Me, myself and I - the most important people in Malinia...
  • Svar på tråden Sålt bostadsrätt. När/hur ska man skatta?
  • Ungen

Det beror på.
    Har du köpt ny bostad? Vad kostade den? Vad sålde du din gamla bostad för?

• mallansprallan

Den för 2006 ska med i deklarationen detta året och den du sålde nu ska med på deklarationen 2008. Se kan man ju skjuta upp skatten om vinsten överskrider 50 000kr och du köper en ny dyrare lägenhet/hus men du måste fortfarande deklarera.

• SaraLisa

Jag tror inte du kommer få uppskov med båda vinsterna eftersom du sålt din "ersättningsbostad" för snabbt efter att du flyttade in där. Har du köpt en ny lägenhet som du bor i nu?

Sara

• mallansprallan
    SaraLisa skrev 2007-01-30 20:52:58 följande:
    Jag tror inte du kommer få uppskov med båda vinsterna eftersom du sålt din "ersättningsbostad" för snabbt efter att du flyttade in där. Har du köpt en ny lägenhet som du bor i nu? Sara
    Vet inte hur länge man måste bo i ersättningbostaden men för att få uppskov med skatten måste man bo i bostaden ett år!
  • Malinia

TACK för hjälpen allihop, ni är toppen! Det känns så mycket mindre "idiotförklarande" att fråga här än "på riktigt"

Har inte köpt någon ny, flyttade till min nuvarande sambos lägenhet i höstas.

För den "förra" fick jag 65 000 mer än vad jag köpte den för. För den jag sålde fick jag 
    205 000 mer än jag köpte den för.

Hur funkar det att "skjuta upp" skatten? Vad är fördelarna/nackdelarna med det?

• mallansprallan

Du ska ju bara skatta 30% av 2/3 av vinsten vilket innebär 13000kr på 65000kr vinst alltså inte så jättemycket. Den andra har du ju inte bott i ett år så den kan du inte skjuta upp där blir skatten 41000kr. Sen kan du ju göra avdrag om du har lagt ner några pengar på renovering.

• mallansprallan

Sen kanske föreningen har gjort renoveringar medan du har bott där och då kan det bli vissa avdrag du kan göra för det. Du ska få hem ett papper från föreningen där det står hur mycket. Vi fick tex dra av över 40 000kr för de hade fixat badrum och annat dyrt.

• Ungen

Borde du inte ha skattat för de 65000 som du fick som vinst förra gången? Eller det kanske inte var något minimunbelopp då pga annan lagstiftning?

Den du säljer nu skall du räkna ut vinst på. Vinsten är det sålda beloppet minus avyttringskostnader (mäklararvode) och underhåll/reparationer/ny och tillbyggnad. Detta belopp tar du minus inköpsbeloppet. Summan av detta skall du med 2/3 skatta 30% på i kapitalskatt.

Om du sålt för 500 000
    betalat mäklare 50 000
    Är din avyttringskostnad 450 000
    Om du köpte för 200 000 har du gjort en vinst på 250 000
    2/3 av 250 000= 166 667 kronor. Av dessa skall du betala 30 % skatt alltså 50 000.

Om du har gjort avdrag för förra lägenheten och du kommit fram till en vinst på 65 000 skall den läggas på de 250 000.

Alltså 250 000 + 65 000= 315 000

Du skall skatta 30% på 2/3 av 315 000
    210 000 30%=63 000 kr

Eftersom jag verkligen inte är ett mattesnille kan jag ha räknat fel nånstans

• mallansprallan

Hon sålde den lägenheten förra året så den ska skattas i år.

• mallansprallan

Om du tog hjälp av en mäklare att sälja lägenheten så hjälper ju de dig att deklarera om du tycker det är svårt, det brukar alltid ingå i arvodet.

• Malinia

Aha... Äntligen lite klarhet! Ni är underbara!

• appapp2

Om du ska betala skatt för försäljningen i år, se till att sätta in pengarna på ditt skattekonto innan brytdatumet för att slippa ränta. Tror det är i februari nångån, kolla på skatteverket.

Svar på tråden Sålt bostadsrätt. När/hur ska man skatta?