Inlägg från: Anonym (blåsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (blåsan)

Minismå blåsor på ena handen!

Har haft detta i snart ett år. Pytte, pyttesmå blåsor inne i huden. De ligger i klungor nästan. Har varit på hudmottagningen och fått..... CORTISON som tycks vara svaret på allt. Har behandlat i åtta veckor nu men de är kvar ändå. Blir så ledsen. Och jag som håller på att utbilda mig till ett vårdyrke. Ska man behöva ge upp drömmen?

Någon som upplevt något liknande?

• Svar på tråden Minismå blåsor på ena handen!
  • Anonym (blåsan)

Ja jag har på fingrarna också ibland!
    Ibland är de störra, lite som vulkaner. Det kliiiar så in i norden också! Blir tokig, jag kliar ju sönder så det blir ännu värre.

Jag måste verkligen få veta vad det är, annars kan jag inte jobba som sjuksköterska

• Anonym (blåsan)

ppp
    Jo, jag har funderat på det. Men det stämmer inte.. dels att blåsorna "är först gula men blir efter 1-2 veckor bruna och fjällar sedan av. "

Mina har helt genomskinlig vätska, ändrar aldrig färg. Någon enstaka har det varit lite var i men nästan ingen. Dessutom har jag inte rökt en cigarett i hela mitt liv. Men tack så hemskt mycket för förslaget på diagnos!

Känns lite hopplöst.. man vill ju inte behöva ge upp hela sin studietid och yrkesdröm för det här

Jag fick den starkaste kortison-salvan som finns. De är tillbaka.

• Anonym (blåsan)

Hey Princess
    Men jag äger ingen kaktus?
    Och mina har inte torkat ut på över ett år nu.

• Anonym (blåsan)

mumin
    Jag fick en remiss till hudmottagningen på Västerås centrallasarett. Det var hon som gav mig kortisonet. Jag stod på mig och försökte få henne på andra tankar, ville inte nöja mig med det, men jag fick bara som svar att detta är något som uppstår och som man inte vet vad det är. Man får liksom leva med det.

Och hon vet vad jag utbildar mig till..

• Anonym (blåsan)

Tack för alla svar!
    Märker att det är fler som upplevt samma, det trodde jag inte.

Mumlin
    Nej, de går inte att klämma. De ligger liksom under huden. Lyser bara igenom lite. Ibland kommer det sånadär, lite större vulkaner som går att klämma men det är väldigt sällan.

Det kan ju vara PPP eller något helt annat (allergi, kvalster, you name it!) men jag tycker det är så konstigt att man bara får kortison att smörja med i åtta veckor. Jag har fått kortison förr och då har det försvunnit tillfälligt och sedan kommit tillbaka.

Jag vill inte bara behandla SYMTOMEN utan veta ORSAKEN till blåsorna! Ska jag behöva boka en ny tid IGEN för att de ska fatta det?! Jag stod på mig jättemycket sist men läkaren var stenhårt bestämd på att detta var något man fick leva med. "Och vårdyrket är ju inte det bästa..." *Suck* Nähä, då får jag väl byta då. Vad tror hon?!

• Anonym (blåsan)

arianne
    Det är det som gör mig rädd.. att jag inte kan få ett mer upplyftande svar än så. Men sådan är ju verkligheten ibland.

soffiloppan
    Nix, inga gropar!

• Anonym (blåsan)

Fattar inte varför de inte tog några prover på mig?! Besök, remiss och pricktest på ryggen (med helt sjukt ovanliga ämnen) kostade mig sammanlagt 750 spänn! Till ingen nytta alls! Jo, jag fick veta att jag var allergisk mot nickel (för DET visste jag ju inte redan, nej då...).

Jag ska ju jobba som sjuksköterska dessutom. Jag fick rådet att fundera över mitt yrkesval. Vad trodde hon? Att jag skulle säga att jag ska börja läsa till lärare i stället? Det är inget man bara ändrar på sådär.. man vill ju veta vad det är! Inte bara få två tuber med corticonsalva som vanligt. Det verkar inte så komplicerat att vara hudläkare om allt man behöver göra är att skriva ut corticon!!

Jag vill veta vad det är!

• Anonym (blåsan)

Jag tänkte också att det kanske var nickel.. men hon sa inget om det. Hon sa bara att jag var allergisk men kommenterade inte blåsorna på händerna mer. Sa bara att "handeksem är något man måste lära sig att leva med". Heh! Jo rå... (ytterligare ett poäng på min "det är nog inte så svårt att vara läkare-lista")

Men om det är nickelallergi så brukar det ju bli utslag precis där man varit i kontakt med nickel och jag har på KONSTIGA ställen, emellan fingrarna t ex. Jag hanterar inga nickel-produkter mellan fingrarna.

• Anonym (blåsan)

Fläskkött, tomat och päron, det ska jag testa! Något konkret, det gillar jag! Tack! Det är långt till södra Sverige tyvärr annars hade jag gärna tagit namnet..

Har också funderat på skabb faktiskt. Men usch!

• Anonym (blåsan)

Eko

Instämmer i ditt inlägg. Känns som vi förstår varandra Jag smörjer och smörjer för det var det läkaren sa men det säger ju emot sig självt eftersom man samtidigt ska hålla sig ifrån fukt. Men jag ska bli mer noggrann med att torka av lite efteråt - det har jag inte tänkt på!

Marsch

De försvinner inte av sig själva, de har funnits i 1,5 år nu nästan konstant men ibland blir det lite bättre, så att jag nästan inte ser någon blåsa men om jag kikar jättenoga så brukar jag kunna urskilja ett gäng småblåsor någonstans, just nu i mitten av handflatan. Av alla ställen.

Svar på tråden Minismå blåsor på ena handen!