Minismå blåsor på ena handen!
När jag väntade mitt första barn så började klia överallt på mej, främst händer och fötter men senare oxå på ben och mage. Såg ut som små små miniblåsor som låg under huden och de kliade järnet. Främst nattetid. Läkaren sa PPP (kollade hepatros men det var det inte som man kan få när man e gravid) fick kortisonsalva. hjälpa inte ett smack. Fick kur på kur hela tiden. Gick så i nästan ett år innan jag bröt i hop totalt nere på vårdcentralen, fick då en remiss till hud. Där tog de prover och det visade sej vara skabb. Hur jag hade fått det vette tusan. Då jag inte var runt djur. Inte hade djur själv eller något sådant. Men fick sen veta att det kunde sitta i kläder och sånt som man rört vid.. :S (jag jobbade då i en sy-stuga)
Efter behandling med Tenutex så försvann det. Men återkom efter drygt ett halvår igen. Tenutex fungerade inte en andra gång (Kroppen blivit immun) så jag fick en salva som hette Nix istället. Fungerade utmärkt. Jag hade som så att på vinterhalvåret så blossade det ut jättemkt, men på sommaren så försvann det i stort sett helt. Tog sammalagt TRE år från min första blåsa innan den sista försvann (har nu varit symptomfri i tre år) och det var många turer på vårdcentralen och hud innan det konstaterades att det var skabb och inte ppp, eksem eller annan åkomma. (Fick många diagnoser)