hur gör man en god lasagne?
ska göra min allra första lasagne, men har ingen aning om hur man gör, vill ha ett riktigt smaskigt recept. krämig och god ska den va!!
ska göra min allra första lasagne, men har ingen aning om hur man gör, vill ha ett riktigt smaskigt recept. krämig och god ska den va!!
Recept har jag väl inte direkt.
Men jag gör alltid en riktigt god köttfärssås med det vi gillar i den så att säga.
Massa lök o vitlök o morötter o sånt där.
Sen tar jag förkokta plattor och varvar med köttfärssåsen och den färdiga ostsåsen från Kelda. Jag gillar inte ost, men annars så avslutar man med ost längst upp.
Hur länge och hur många grader står på paketet till lasagneplattorna.
Jag brukar göra en god köttfärssås som jag gör extra krämig med cream frachi, sen gör jag en vitsås som jag har i riven ost i som smälter.
Sen varvar man köttfärssåsen med ostsåsen ich sen plator...
Sen brukar jag sista 10-15 min ha på rivenost på toppen i ugnen...
Den är jättepobulär här hemma.
Krydda färsen med timjan och rosmarin, ha i pressad vitlök, buljontärning och vitt vin och låt koka in helt.
Strö ut lite riven ost (lagrad västerbotten t.ex) mellan varje lager och avsluta med vit sås och riven ost.
Kan inte bli annat än JÄTTEGOTT!
Lycka till!
tack så jättemycke för tipsen, men den här vitsåsen, her man på den de sista man gör, innan sista osten alltså? och köttfärsen ska väl i formen först, sen plattos sen köttfärs, plattor vitsås och ost? så typ?
Du ska varva så att du får vart tredje varv köttfärssås, vart tredje varv lasagneplattor och vart tredje varv ostsås/bechamelsås. Och så riven ost på toppen. Gör gärna en riktigt såsig köttfärssås, lasagneplattorna suger upp massor av vätska och man vill ju inte käka halvtorr lasagne...
aha, hm okej... får väl se vad det blir... men lasagnplattorna ska vara hård när man lägger i dom va?
Mitt tips är att köpa Knorrs mix. Jättegott och jätteenkelt! Har provat att göra själv efter recept, men tycker nog Knorrs blir bäst iaf! Man kan ju rydda med lite extra vitlök, ketchup eller vad man nu vill ha.
Ja, plattorna ska vara hårda.
tack för alla svar, hoppas det kommer gå bra nu då
Kanske lite sent men jag vill tipsa om följande. Den blir verkligen jättegod, och uppskattas av små som stora.
Lasagne med två sorters ost, grillade grönsaker och ostsås:
1 paket färska lasagneplattor
1 burk tomatsås (typ Dolmio)
250 gram nötfärs/vegetarisk färs/quornfärs
1 gul lök
1 röd lök
2 röda paprikor
250 gram cocktailtomater
1 burk avrunnen majs
2 morötter
½ zucchini
20-25 stycken haricots verts
Ev. oliver
100 gram parmesan
250 gram chevré
3 dl riven hårdost
7 dl mjölk
5 msk mjöl
75 gram smör/margarin
salt
peppar
olivolja
balsamvinäger
Tomatsås:
Fräs den gula löken i olivolja utan att den tar färg. Tillsätt sen färsen och låt steka ett par minuter. Tillsätt tomatsås och låt puttra någon minut. Lägg sen ner parmesanosten som är riven eller hackad i små bitar. Smaksätt med balsamvinäger (kan uteslutas). Salta och peppra efter smak.
Grillade grönsaker:
Skär paprikan, zucchinin och morötterna i lämpliga bitar, dela cocktailtomaterna och hacka rödlöken. Blanda sen med majs och ev. oliver och lägg i en ungssäker form. Ringla över olivolja. Grilla i ungen i cirka 20 minuter.
Ostsås:
Smält smöret, ta från värmen och blanda i mjölet. Rör om ordentligt. Blanda i mjölken, deciliter per deliliter. Rör konstant. Låt koka i 4-5 minuter efter det att du hällt i den sista skvätten mjölk. När den är färdig tar du den från värmen och blandar i den rivna hårdosten. Salta.
Häll ostsås så att det blir ett tunt lager i botten på formen. Lägg på första lagret lasagneplattor. Lägg på de grillade grönsakerna. Lägg på yttligare ett lager plattor. Nu är det dags för tomatsåsen. Ett lager plattor till. Skär chevrén i sådana tunna bitar att den täcker lasagnen. Häll därefter på resten av ostsåsen. Riv eventuellt lite parmesan över och ringla lite olivolja över.
Grädda i 30 minuter på 200 grader tills den fått fin färg.
Låt det väl smaka!
Om man vanligtvis har rödvin och färska kryddor såsom basilika i köttfärssåsen kan man då blanda i grädde el creme fraiche? det kanske skär sig?
Tipsar om färska lasagneplattor istället för de vanliga hårda. Blir mycket godare!
Finns många goda recept på arla.se eller tasteline.com
Mitt "allvetartips" är dock att du använder färska lasagneplattor. Blir garanterat godare. Sedan att du river smakrik ost överst, helst parmesan men annan vällagrad ost går bra. Sedan bör du göra köttfärsen lite smakrikare än vid vanlig spagetti bolognese i och med att den späds ut med ost- eller bechamelsåsen.
tack, ska prova lite andra idéer ni har gett mej nästa gång, denna gången blev de en klassisk jättegott blev det iaf, dock med en smakrik ost på slutet men den märktes knappt
tack för hjälpen, nu kan jag laga lasagne!