• Janssonkatten

hund som kissar inne

hjälp mig!
    Våran hund på 1,5 år kissar fortfarande inne. Ibland 1 gång /dag, ibland flera gånger.

Vi går ut med honom på morgonen (8-9) vid lucnh (11-12) på eftermiddagen (15 & igen 18) och sen på kvällen vid 21-22 tiden.
    Han kissar bra när han är ute, men sen helt plötsligt utan förvarning kissar han inne, ofta på toastolen.
    Vi har börjat med att stänga dörren till vissa rum där jag har bl.a. soffan som han absolut inte får kissa på.
    Han gör detta även när vi lämnar honom hos mina föräldrar!

En kompis till mig sa att det handlar om dominans och jag har försökt att vara mer bestämd med honom, utan att vara hård, men det känns inte om att det hjälper.

TIPS!!

• Svar på tråden hund som kissar inne
  • Pinglans

Jag tror det kan handla om att han vill stänka ut sitt revir. Hundar märker sitt revir med urin, du skrev att han kissade på toastolen. Där kissar ju resten av familjen, så han stänker ut sitt revir där.

Vet inte hur du ska göra för att få honom att sluta, men du kan ju ta kontakt med någon som har hand om hundkurser mm. Eller ring uppfödaren å fråga om de har några tips på var du kan vända dig!

Lycka till!!

Tuva & Fanny...Mitt liv!
  • MaijaO

Kan bero på olika saker. Kan vara så enkelt som att han har fel på blåsan. Kan även vara som föregående sa, ett dominans beteende. Eftersom att han oftast kissar där det luktar av erat urin så skulle jag gissa på det senare.

• Janssonkatten

tack =)

tror ni att det är övergående? jag menar, han är ju i könsmognaden

• MaijaO

Ja, antagligen testar han om han kan stiga lite i graderna nu. Du märker det säkert på andra sätt också. Var konsekvent och "håll ner honom" utan att för den sakens skull bryta ner honom så ger det sig säkert. Är han väldigt dominant så ta hjälp av brukshundsklubbens instruktörer. Lycka till!

• tintilar

Sätter han sig ner eller lyfter han på benet?

Det är viktigt att man kan utesluta fysiska problem så som urinvägsinfektion. Urinsten annars är ju inte så vanligt på så pass unga hundar, men bör ändå utredas. Jag skulle föreslå att ni tar hunden till en veterinär som kan undersöka om hunden har några fysiska problem innan ni tar itu med det.

• bipsiebop

är det en hund som ska användas i avel? Om inte skulle jag nog ta kontakt med en veterinär o få en hormonspruta.

• bipsiebop

där på plats kan man ju då även utesluta att det beror på sjd.

• Janssonkatten

jag tror inte att han problem på det sättet eftersom det ibland inte händer. Ex när vi stänger till toan och soffan så han inte kan gå in, då kissar han inte.

sjd?

• Janssonkatten

han lyfter på benet

• FridaGBG

Det kan beror på en massa olika saker.
    Hur mycket är hunden ensam alltså avskild ifrån sin flock?
    Sover han ensam på natten avskild ifråner andra? Leker ni mycket kamplekar med hunden?
    Kastar ni mycket pollar pinnar etc som han jagar?

I så fall kan detta beteendet bero på stress hos hunden.

• Janssonkatten

han är inte ensam mer än ibland 1-2 timmar / dag. detta kanske 1 gång i veckan.

vi kastar boll med honom när han tar det initiativet

han sover med oss.
    vi kanske måste låta honom vara mer avskild från oss

• Gnista

Nej, han ska inte vara mer avskild från er! Hunden är ett flockdjur och vill vara med er. Utöva inte en massa gamla dominansfasoner som att trycka ner i backen mm, det blir oftast bara värre (vi lyckas sällan trycka ner hundarna så mycket att då får respekt pga rädsla för oss). Respekt ska bygga på tillit! Anser du att han är kaxig i andra situationer också, eller är det "bara" kissandet som ställer till problem? Skulle du anse att han är "bollgalen"=vill leka med bollen hela tiden?
    Jag tror inte riktigt han fattar vad han gör när han kissar. Ibland kan hunden bara följa en instinkt (kissa revir, vilket är vad han gör) utan att tänka efter vart han är någonstans. Försök bryta beteendet genom att spruta med en blomspruta (hårdaste strålen) mot snoppen precis i det ögonblick när han kissar. det ska vara lite obehagligt att lyfta på benet inne. Belöna om han då slutar. Prova på toan där det inte gör lika mycket om han kissar. Ha fortfarande dörren stängd till soffan.

• Janssonkatten

men han kissar aldrig om vi ser på, verkar mer som att han gör det för att vi är upptagna med annat. ex sitter vid datorn =P

ne han är inte bollgalen.

Och jag har märkt att efter han kissat så skäms han på en gång. så han vet att han gör fel..

tack gnista för tipset!

• Gnista

Ok, då funkar det ju inte med vattensprutan. Prova med fy-spray. Säljs bla i djuraffärer. Spraya på toaletten och se om han inte vill gå dit då.

Jag tror inte att han fattar att han gör fel. Han känner igen situationen, och vet att EFTER han kissat blir matte/husse förbannade. Därför gör han lugnande signaler för att göra er snälla igen. Det ser då ut som han skäms. Han kryper ihop=gör sig liten för att inte utmana er, fäller bak öronen=signal för att visa att han är snäll, tittar bort=återligen signal för att visa att han är snäll osv. Men om han vetat att han gjort fel, och att ni inte vill att han ska kissa, så hade han inte gjort det. De flesta hundar vill inte göra huss/matte arga.

• Janssonkatten

ne ok =)

ska prova spreja med fyspray på toan. Kanske hjälper!

• Gnista

Lycka till
    Annars kan ju hormonspruta som nån nämde vara ett alternativ. Den håller i tre månader (tror jag) och funkar som om han skulle vara kastrerad.

• Janssonkatten

ok, men det skadar inte hans framtida avel då?

Svar på tråden hund som kissar inne