Vi lånade 1.370 000 och lade bara 30 000 själva i insats till vår villa. Det gick bra, men det knorrades lite från banken. Men eftersom de så gärna ville ha oss som kunder, så gick de med på det. (Detta var Nordea.) Kan dock tänka mig att det är lättare att utöka lånet så det innefattar en del av insatsen, om man köper hus på mindre eftertraktad ort (som vi).
Vi har delat upp lånet i 10% topplån och 90% bottenlån, som i sig är uppdelat i 3 olika räntesatser. Topplånet är dessutom bundet under första året. (En special-deal som Nordea har när det gäller huslån.) Topplånet tror jag vi satte att amortera av på 15 år (minns inte riktigt och har ingen lust att leta i pärmarna nere på kontoret). Bottenlånet är till 2/3 amorteringsfritt i 5 år, 1/3 amorterar vi på (under 40 år tror jag). Totalkostnaden för lånen blir ca. 8000:-/månaden. Vi lånade i maj -04, så räntorna var då lite högre än idag, men ändå väldigt bra. Räntorna är nu bundna till 1, 3 resp 5 år.
Sedan tillkommer ju allt annat, försäkring, uppvärmningskostnader, vatten, el, sophämtning, mm, vilket ger räkningar för ungefär 12000-13000:-/mån. Med övriga räkningar (bilförsäkring, bensin, telefon, fackavgiften, mm) så betalar vi mellan 19-24000:-/månaden. Det är mycket, men just nu går det bra. Vi har då en stor villa på liten ort. Min syster betalar ungefär detsamma för en 4:a i Sthlm. Så vi är nöjda ur det perspektivet...och jobbar på att få ner kostnaderna med bl.a. amorteringar...
Tips: när vi tänkte köpa huset ansökte vi om lån samtidigt från Föreningssparbanken, Handelsbanken, Nordea, SalusAnsvar och Länsförsäkringar. Vi ställde sedan de olika lånebuden vi fick emot varandra, vägde fördelar/nackdelar och ringde till dem som var mest intressanta och ställde de olika bankerna emot varandra. På så sätt pressade vi räntor och fick till bra förmåner innan vi till sist bestämde oss för vilken bank vi ville ha.
Man kan ju också erbjuda att man flyttar alla sina bankaffärer (lönekonto, sprakonto, pensionssparande, etc.) till den bank som man tar huslånet i...förutsatt att man får en bra deal förstås! Det brukar de gilla.