• SolFlickan

Ni som har huslån, vill ni hjälpa lite??

hallå.. skriver inte ofta numera men läser en massa.. och nu undrar jag om några som har huslån som de amorterar på skulle vilja berätta hur det ser ut för er? ingen behöver ju svara om de tycker det är för privat såklart..
    jag skulle vilja veta..
    hur stort lånet är (alltså vad huset kostade),
    hur många år ni har tagit lånen på
    och hur mycket ni betalar i månaden?

vi funderar nämligen på hus och var till banken häromdagen och baserat på våra årsinkomster förra året såg det OK ut men saken är den att det inte finns en chans att vi har råd nu, månadskostnaden skulle bli 7900:- på ett lån på 350.000.. hur har folk råd att bo i villor?!

tacksam för några svar...

• Svar på tråden Ni som har huslån, vill ni hjälpa lite??
  • Frejja

Beror inte det lite på hur höga drifkostnader det är och hur mycket man amorterar? Bor inte i hus själv, men jag tror att det kan spela ganska stor roll....inte helt säker förstås.

• SolFlickan

jo, det är sant, men banken sa att det brukar räkna på att driftkostnaden ligger runt 30.000 om året

• princess of woolfs

Hur många(få) år var det då upplagt på??

• Just

SolFlickan

menar du att er bank tar nästan 33% i ränta per år!!??? Kan inte va rätt.

• Kippe

Hej Hej
    Har lån på ca 480 000 Betalar 3500 I månaden men sen blir de rätt mycke mer med el och vatten

• marina7712

Var det månadskostnaden med allt inräknat?

När man är på banken brukar dom göra en boendekalkyl men då räknas ju allt in, drift, sophämtning mm.

Med dagens räntor får man ingen hög månadskostnad på lånen, framförallt inte när det rör sig om 350 000:-...

Kollade precis på Nordea, lånar ni 350 000:- med 0:- i kontantinsats så betalar ni 1365:-/mån i lån.

• Just

marina7712

Låter mer vettigt.

Såg ett annat inlägg häromdan där det stod att på 900.000 betalade dom 8900 per månad.......Var lånar folk sina pengar? Räntorna är ju jättelåga just nu.

• Pia74

Hej,

För 7900 i månaden har banken räknat riktigt tokigt, siffran är helt orimlig. En mer normal kalkyl borde vara:
    Bottenlån 280.000 kr ränta 4,30%
    Topplån 70,000 kr ränta 5,5%
    Vilket ger en månadskostnad på c:a 1.300 kr sedan tillkommer så klart driftskostnaden och amortering.

För att jämnföra har vi ett lån på 1 750 000 kr som kostar oss 7.600 kr i ränta per månad. Vi kommer att betala av lånet på lite mindre än 40 år.

• marina7712

Just:

Ja, ibland undrar man...

Idag är det ju billigare att bo i hus än i lägenhet! (förutsatt att inget dyrt går sönder)

• SolFlickan

hej alla, tack för svaren!
    ja vi blev verkligen nedslagna efter besöket på banken.. lät ju verkligen svindyrt enligt våra mått mätta.. hon räknade att vi skulle betala topplånet på 10 år och bottenlånet på 20 år.. är det normalt att man betalar igen det så "fort"?
    kan man alltså bara betala tex ränta, driftkostnader och sedan bestämma själv hur mkt man amorterar?! *nollställd på sånt hära*
    det var föreningssparbanken vi var till om det spelar någon roll...

• ceci lia

Jag skickade ett privat meddelande till dig. Kolla med en annan bank om Föreningssparbanken ger er så dåliga lånevillkor! Man brukar kunna välja hur man vill amortera och även låta bli att amortera de första 5 åren.

• Skruttmamma

Men om man inte har 10% i kontantinsats - vad gör man då? Vi vill köpa hus men har ju inte typ 100000 att lägga kontant, kan man låna till det då?
    Och hur blir lånen då; blir det ett bottenlån och två slags dyrare lån, alltså topplån och lånet på de 10%?

Jättegld om någon kan reda ut detta för mig...

• Mmmajsan

Vi lånade 1.370 000 och lade bara 30 000 själva i insats till vår villa. Det gick bra, men det knorrades lite från banken. Men eftersom de så gärna ville ha oss som kunder, så gick de med på det. (Detta var Nordea.) Kan dock tänka mig att det är lättare att utöka lånet så det innefattar en del av insatsen, om man köper hus på mindre eftertraktad ort (som vi).

Vi har delat upp lånet i 10% topplån och 90% bottenlån, som i sig är uppdelat i 3 olika räntesatser. Topplånet är dessutom bundet under första året. (En special-deal som Nordea har när det gäller huslån.) Topplånet tror jag vi satte att amortera av på 15 år (minns inte riktigt och har ingen lust att leta i pärmarna nere på kontoret). Bottenlånet är till 2/3 amorteringsfritt i 5 år, 1/3 amorterar vi på (under 40 år tror jag). Totalkostnaden för lånen blir ca. 8000:-/månaden. Vi lånade i maj -04, så räntorna var då lite högre än idag, men ändå väldigt bra. Räntorna är nu bundna till 1, 3 resp 5 år.

Sedan tillkommer ju allt annat, försäkring, uppvärmningskostnader, vatten, el, sophämtning, mm, vilket ger räkningar för ungefär 12000-13000:-/mån. Med övriga räkningar (bilförsäkring, bensin, telefon, fackavgiften, mm) så betalar vi mellan 19-24000:-/månaden. Det är mycket, men just nu går det bra. Vi har då en stor villa på liten ort. Min syster betalar ungefär detsamma för en 4:a i Sthlm. Så vi är nöjda ur det perspektivet...och jobbar på att få ner kostnaderna med bl.a. amorteringar...

Tips: när vi tänkte köpa huset ansökte vi om lån samtidigt från Föreningssparbanken, Handelsbanken, Nordea, SalusAnsvar och Länsförsäkringar. Vi ställde sedan de olika lånebuden vi fick emot varandra, vägde fördelar/nackdelar och ringde till dem som var mest intressanta och ställde de olika bankerna emot varandra. På så sätt pressade vi räntor och fick till bra förmåner innan vi till sist bestämde oss för vilken bank vi ville ha.
    Man kan ju också erbjuda att man flyttar alla sina bankaffärer (lönekonto, sprakonto, pensionssparande, etc.) till den bank som man tar huslånet i...förutsatt att man får en bra deal förstås! Det brukar de gilla.

• Skruttmamma

Vilken bra info, tackar!

• Tabby

Topplån brukar normalt ligga mellan 10-20 år och bottenlånen brukar läggas mellan 40-50 år. Vad lustigt hon räknade....

Vi har oxå liknade lån på Nordea som Mmmajsan och betalar ca 7500 kr i bara lån. Sen tillkommer driftkostnad. Våra räkningar ligger oxå sammanlagt på 17-20000 kr.

Vi hade 5 % till insats men sa att vi lånar hellre allt och betalar lagfart och pantbrev för pengarna vi har och det var absolut inga problem.

• Mmmajsan

Just ja, lagfarten och pantbreven måste man komma ihåg att ta med i kalkylen. Det rör sig trots allt om några tusenlappar (beroende på huskostnaden förstås). Be banken räkna på det också, eller mäklaren, så att ni får en ungefärlig summa.

• Meli

Vi har lån på 1,3 miljoner varav topplånet är på 177'. Vi amorterar endast på topplånet, känns inte lönt att amortera på resten så länge huspriserna fortsätter stiga.

Räntan på bottenlånet har vi rörligt, och de ligger på strax över 3% på topplånet är det 4,5% ca.

Totalt betalar vi 4885 i månaden på lån och amorteringar och vi har SEB.

Vi tog avbetalningatid på mesta möjliga antal år, tror det är 60 år på bottenlånet och 20 år på topplånet, men är osäker på det, men vi valde längsta möjliga tid i alla fall.

Fattar inte vad det var för bank, betala 8000 på ett lån på 350000?? var det verkligen bolån? Det låter som GE Capital eller annan ockerfirma.

• izza29

jag hade lån på 350000 på ett hus, jag betalade 2400 kr med ammortering o ränta, o då var räntan på 7 %

Svar på tråden Ni som har huslån, vill ni hjälpa lite??