• Isla

Dagisproblem Nacka? Tips?

Hej!

Verkar bo i den värsta kommunen när det gäller att få dagisplats. Många jag känner har fått skaffa barnflicka eller slutat jobba. Jag har skrivit in att jag vill ha plats den 1 april. Just nu ser det galet mörkt ut. Ligger dåligt till på alla 5 val och kommunen säger bara att dom inte har platser lediga tills då. Vad gör jag????? Tjatar verkar vara en grej men annars, finns det något annat jag kan göra?

Isla

• Svar på tråden Dagisproblem Nacka? Tips?
  • Axxa

Låter skrämmande... vi ska flytta till Nacka nu i februari och ska då ställa oss i kö för förskolan.... vill ha plats till början på oktober... hmmm.... undrar hur det ska gå....

• Isla

Det är skrämmande!!! Skrev in oss för ett år och två månader sedan.

Någon med tips?

• tjej mamman

De flesta förskolor tar in nya barn i maj eller augusti,de datum ni valt kan bara tillgodoses om ett barn plötsligt slutar mitt i terminen.

• tjej mamman

Ni kanske får tänka om och önska plats när det dagis du valt har sina intagningar.Annars kanske ni måste vänta ytterliggare ett halvår.till nästa intagning.

• Isla

Maj vore toppen!!! Augusti ok om det verkligen krisar. Börjar dock tvivla på båda datumen. Vill inte som vissa hamna i Älta eller något. Det skulle ta mig 40 min med bil. Nacka kommun skrev idag ett mail där de erbjöd mig ersättning om jag valde annan kommun för mitt barn. Helt otroligt vansinnigt!

• Isla

Tänker gärna om (och har sagt det till dagisen) men problemet är att det verkar inte hjälpa.

• tjej mamman

Får man vara nyfiken och fråga var i Nacka ni söker plats och vilket år barnet/barnen är födda

• Isla

Söker i Saltsjöbaden och barnet är fött i okt 05.

• tjej mamman

kan du inte tänka dig nåt i centrala Nacka då jag gissar att du ändå ska den vägen om du jobbar i stan.Jag kan iofs förstå att du vill ha något i närområdet för framtida lek kamrater.Vi hade nog tur som fick plats på vårt första handsval,vi fick plats ca 5månader innan vi ville men löste det så att vi betalade för platsen fast hon inte hade börjat.

• Isla

Har tänkt på saken men jag kommer mest jobba hemifrån så det blir så dumt. Det är ju inte kört ännu så jag har fortfarande lite hopp kvar. Kände bara att jag behövde lite tips på hur man kan påverka förloppet.

Vad bra att ni fick plats innan. Hellre så än tvärtom även fast det kostar.

• tjej mamman

Det är nog ganska hoppfullt ändå alla som står i kön tackar ju inte ja när dom väl får platsen för att dom har fått plats ngn annan stans.

• Axxa

Vi ska bo i Skogalund och sonen är född i slutet på juli 06.... Tror det finns 5 förskolor i området.... varav en där det inte är så långa köer

• Sea star

Hejsan!

Ja, Nacka kommun är inte att leka med. Vi fick plats på vårt 3:e handsval tills det datum vi önskade. Först nu, ett halvår senare, har vi fått plats på 1:a handsvalet och bestämt oss för att byta beroende på att det ligger mycket närmare och verkar mysigare. Trots ny inskolning med allt vad det innebär.

Har du funderat på dagmamma som alternativ? Jag tycker man ganska ofta kan gå upp på Nacka24 och se just dagmammor med lediga platser. Det kan ju fungera fram tills att ni får plats på en riktig förskola. Vi har kompisar som gjort så, som inte heller fått plats i tid.

Vissa förskolor har också "röd lista" med de som har störst behov av plats akut. Har en annan kompis som står på en sådan lista just nu. Men då får man nog ringa och tjata på respektiva förskola.

Sea star

• mludvigs

Vi hade tur och fick vårat första handsval!

Tips som jag själv fått är att ringa runt till förskolorna och tjata lite.

Axxa: förskolorna runt Skogalund/Ektorp har iallafall historiskt sett haft kortare köer. Så det finns säkert hopp för er!

• gamma

Jag har kompisar som gett upp kontantinsatsen på en villa på 300 000 SEK när de insåg att de inte kunde få dagisplats på närmare två år. Verkar fungera oerhört dåligt med barnomsorgen i Nacka. Synd, annars en trevlig kommun med många fina områden.

• Jessica A

Vi fick ta dagmamma till vår tjej när vi ville ha in henne vid 1,5 års ålder. Hon hade då stått i kö sedan hon var tre månader. Nu är hon tre år och vi har fortfarande inte fått någon dagisplats visserligen har vi flyttat inom kommunen två gånger under tiden och därav bytt ut de förskolor vi köar på och hamnat sist i köerna men ändå...

Svar på tråden Dagisproblem Nacka? Tips?