Asperger Syndrom på små barn
Lade ut den här tråden på Sjukdomar/Åkommor men såg sedan att det fanns en avdelning för funktionshinder. Provar här med.
Finns det någon här som upptäckt Asperger Syndrom på sitt barn redan när det är 2-3½-årsåldern??
Min son är 3½ år nu och jag har haft lite funderingar sedan 2 års ålder. Nu när han är 3½ tycker jag han visar ännu fler symptom även om det inte är särskilt extrema symtom. Han har gjort tester hos en barnpsykolog och remiss om utredning har sänts iväg men det är minst 6 månaders väntetid. Under tiden får vi mycket stöd av en förskolepedagog som handleder personalen på dagsis så att de jobbar med honom på rätt sätt. Det funkar väldigt bra och de har gjort framsteg tillsammans.
De symtom som min son uppvisar är taktil känslighet, ljudkänslighet, fixeringar vid vissa grejer, mycket rädslor och fobier, språkliga problem när det gäller uttal, lite sociala problem, är lite långsam och avvaktande, i röriga miljöer försvinner han lite in i sig själv och han behöver mycket tydliga instruktioner.
Han kan heller inte svara på alla sorts direkta frågor utan behöver ofta ledtrådar för att förstå vad han ska svara på.
Intelligens och kunskapsmässigt ligger han över medel, och är väldigt duktig på just färger, former, siffror, bokstäver, symboler och pussel.
Har inte stött på någon som misstänker Asperger på ett så litet barn. Skulle vara intressant att höra lite hur andra har det och vilken hjälp ni fått. Vilka symtom era barn har osv.