Polyp i livmodern
Har kollat lite gamla inlägg, men nån som har något nytt? Har en polyp i livmodern. Någon som har mer info; haft problem att bli gravid, men funkat bättre efter att ha tagit bort den? Hur går borttagandet till? Etc
Har kollat lite gamla inlägg, men nån som har något nytt? Har en polyp i livmodern. Någon som har mer info; haft problem att bli gravid, men funkat bättre efter att ha tagit bort den? Hur går borttagandet till? Etc
Har haft två polyper, en som upptäcktes vid cellprovskontroll, den satt på livmodertappen och klippsades enkelt bort direkt av barnmorskan. Den andra satt inne i livmodern och upptäcktes av en läkare som gjorde ultraljudsundersökning inför IVF-behandling (återföring av tidigare befruktade ägg). Den läkaren rekommenderade att jag skulle ta bort polypen inför IVF-behandlingen för att ha bästa möjliga odds. Han skrev en remiss till gyn-operationsavdelning och jag tog bort den via titthålsoperation i vaket tillstånd, en mycket enkel operation. Min svårighet att få barn berodde inte på polypen. Rådfråga din gynekolog vad han anser, om den bör tas bort!
Vi hadde prövd å få barn i to og et halvt år da det ble oppdaget to polypper i livmoren min. Disse KAN ha fungert som en spiral og bidratt til å forklare hvorfor jeg aldri ble gravid. Da hadde vi värt igjennom to IVF-forsök som resulterte i svaakt positive tester og mens. Vi hadde diagnosen uforklarlig infertilitet - mannens spermkvalitet var veldig bra, og jeg hadde åpne eggledere og regelmessig egglösning. Jeg har slitt med lange småblödninger/spotting en uke för mens; det er vårt eneste kjente problem. Etter at polyppene ble fjernet ved en operasjon i mai i fjor, småblödde jeg enda mer enn för i noen måneder. Litt over et halvt år etterpå ble jeg gravid på det förste fullförte IVF-forsöket etter operasjonen. Vår datter er nå 3 måneder. Jeg tror polyppene har värt en medvirkende årsak til at vi slet med å få barn. Flere internett-venninner av meg i Norge har lyktes på egen hånd etter fjerning av polypper.
Lykke til! Håper du får den samme erfaringen som meg, at det löser seg når polyppene blir fjernet.
Ser nå at du spör hvordan man tar bort polyppene. Hos meg ble inngrepet gjort i narkose, ved såkalt hysteroskopi hvor man går inn med et lite kamera via livmorhalsen. De to polyppene ble klipt bort, og etterpå ble det utfört en utskrapning av livmorslimhinnen.
Ser nå at du spör hvordan man tar bort polyppene. Hos meg ble inngrepet gjort i narkose, ved såkalt hysteroskopi hvor man går inn med et lite kamera via livmorhalsen. De to polyppene ble klipt bort, og etterpå ble det utfört en utskrapning av livmorslimhinnen.
Jag hade 2 polyper i min livmoder som gjorde att jag fick missfall efter missfall utan att veta om att det var polyper jag hade så jag gjorde en utredning där dom hitta polyperna som jag fick bortopererade under narkos och nu är jag gravid i v.25 och allt har gått bra sen jag tog bort dom.