• luddigamaskrosen

Tampong på natten?!!

Såg just en reklam för OB´s tamponger och där säger odm att tampongerna håller hela natten utan läkage. Är dte bara jag som gått runt i tron/vetskapen om att det kan vaar skadligt att ha tampong mer än 5 (?) timmar?
    Eller har det ändrats nu helt plötsligt? Nån som vet?

• Svar på tråden Tampong på natten?!!
  • NailPolish

Jag bryr mig inte. Har alltid haft tamponger under natten.

Finns inget mer obekvämt än en binda. Usch.

• Gibiesmamma

dom har blivit anpassade nu för att man ska kunna ha dem på natten. Förut var det högst 5 timmar, men de har ändrat det till typ 8 timmar, men man ska va noga med att byta så fort som möjligt ändå

• kimmye

FEM timmar!!Förvånad Jag vågar inte ha en tampong mer en tre timmar.
    Man kan juh få tampong sjukan! Man får feber och blir jätte dålig. En hel natt skulle jag aldrig ha en tampong.

• Teskedsmamman

Ingen aning, jag har alltid tampong på natten...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.16) BF - 070724
  • Themis

SÅ här står det på sjukvårdsrådgivningen.se:

Om man har en tampong för länge

En kvarglömd tampong kan ge en riklig och illaluktande flytning. Man kan också få feber. Det beror på att bakterier får fäste i tampongen och ökar i antal.

Om man har tampong och plötsligt får hög feber, känner sig sjuk och får illaluktande flytningar ska man ta ut tampongen på en gång och söka läkare akut. Det kan vara den så kallade ?tampongsjukan?, som orsakas av stafylokockbakterier. Den var vanligare förr, då det fanns tamponger med extra stark uppsugningsförmåga.
    Numera säljs inte den sortens tamponger och dessutom finns information i förpackningen om att det är viktigt att byta tampong flera gånger per dag.

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

• Fru Engman

Jag har på natten...har aldrig varit något problem!
    HATAR bindor!!!
    Var förstås tvungen att ha binda efter förlossningen men GUD va äckligt och obekvämt det var!!!

♥Hanna&Lillis♥
  • luddigamaskrosen

Nej jag har alltid också tampong på natten, hatar bindor. Ända gången jag använt det är efter förlossning.

Men det dåliga samvetet har alltid funnits där. Undrar nu om man kan skippa det dåliga samvetet eftersom det låter på reklamen som att det är en just nattampong?

• sarah

Usch jag har aldrig mer än MAX 4 timmar. En hel natt låter småäckligt...

(¸.·*♥*·.¸) Mathilda & Emma i mitt hjärta (¸.·*♥*·.¸)
  • Aiwendil

8 timmar har jag läst och har min gyn sagt varit ok så jag sover med tampong

Jag har haft mens i över 17 år och aldrig råkat ut för nått så jag litar på det.
    Renlighet är ju dock viktigt!

• kimmye

Bimsan: Ja, pricis! Farligt juh.

Svar på tråden Tampong på natten?!!