• luddigamaskrosen

Tampong på natten?!!

Såg just en reklam för OB´s tamponger och där säger odm att tampongerna håller hela natten utan läkage. Är dte bara jag som gått runt i tron/vetskapen om att det kan vaar skadligt att ha tampong mer än 5 (?) timmar?
    Eller har det ändrats nu helt plötsligt? Nån som vet?

• Svar på tråden Tampong på natten?!!
  • luddigamaskrosen

Någon mer än jag som sett den? Tjejer som hänger upp och ner för att det inte ska läcka på natten...Den va för max 30 minuter sen på kanal 5.

• Fru Engman
    Aiwendil skrev 2007-01-31 22:09:10 följande:
    8 timmar har jag läst och har min gyn sagt varit ok så jag sover med tampong Jag har haft mens i över 17 år och aldrig råkat ut för nått så jag litar på det.Renlighet är ju dock viktigt!
    Exakt! Det är ju det viktiga i denna frågan!
    Har använt Ob på natten i 14 år och har aldrig heller haft besvär!
    ♥Hanna&Lillis♥
  • Aiwendil

Hanna o Lillis Ja.. precis *nickar* Jag stoppar in en det sista jag gör och tar ut den det första jag gör på morgonen. Går jag upp och kissar på natten så byter jag givetvis men det är inte alltid jag går upp.

• Fru Engman
    Aiwendil skrev 2007-01-31 22:12:11 följande:
    Hanna o Lillis Ja.. precis *nickar* Jag stoppar in en det sista jag gör och tar ut den det första jag gör på morgonen. Går jag upp och kissar på natten så byter jag givetvis men det är inte alltid jag går upp.
    Samma här!
    ♥Hanna&Lillis♥
  • Flissi

kan inte låta bli att flina lite..har ibland funderat på saken om andra verkligen sover med tampong eller om jag är en av de få som vågar det...men det vrkar ju som de flesta gör det.

Har inte läst packsedeln på säkert 10år, det man har i bakhuvet är ju skräckhistorier som gick på högstadiet om den kända "tampongsjukan" ,rykten om tjejer som fått den & tom dött, men natruligtvis var det aldrig nån som kände nån som haft det...
    Tack att det finns fler..då kan jag gott sussa vidare! Glad

• Månflickan

Ännu en bindhatare som alltid haft tampong på natten. Aldrig haft några problem med den nedre regionen Existerar verkligen tampongsjukan hos "vanliga" renliga männsikor?? Har aldrig någonsin hört talas om det hos någon.

• Fru Engman

Nu ska jag sussa!
    Gonatt alla tamponglovers!

♥Hanna&Lillis♥
  • zigge4ever

8 timmar har funkat för många tjejer och i många år, så även för mig...

• luddigamaskrosen

INgen som sett denna reklam? Tänkte om det bara va jag som missuppfatta hela reklamen...

• ImLost
    luddigamaskrosen skrev 2007-01-31 22:10:27 följande:
    Någon mer än jag som sett den? Tjejer som hänger upp och ner för att det inte ska läcka på natten...Den va för max 30 minuter sen på kanal 5.
    jaghar sett den ...jösses vilka fåniga reklamer det finns ;)
  • Themis

Jag skulle säga att varningar för tampongsjukan idag är ungefär på samma nivå som att man KAN få influensa om man åker med allmänna transportmedel men

a) det lär inte hindra folk från att pendla och

b) det handlar ju om att man i så fall ska haja varför och ta sig till läkare så löser det sig.

Mer förnuft och mindre onödig ångest åt folket!

• lillstrumpan77

Jo jag har oxå sett den och jag reagerade precis som du, har ibland glömt bort att jag har mens och haft tampongen inne 6-7 timmar och har mer eller mindre fått panik
    Så jag undrade oxå om tampongsjukan inte existerar längre eller om antal timmar ändrats, men tydligen är det många som sover med tampong

• ImLost

jag sover också med tampong ...för jag tycker det är så jobbigt med binda. hade faktist ändå ingen aning innan att man kunde ha tampong så länge relativt riskfritt .

• Monsa

Jag reagerade med och det är väl inte konstigt när dom har haft instruktioner om i förpackningarna förr om att man INTE fick ha den inne mer än några timmar.

Jaja, jag sover också med tampong, oftast.

• Petra H

När jag läste sexologi på Göteborgs Universitet för ca två år sedan så hade vi en professor som föreläste och hon sa att det absolut inte är någon fara att sova med tampong och att man kan få tampongsjuka om man har haft inne den väldigt länge, typ 38 timmar eller så. Så sedan dess har jag kört med tampong.

• Mint

Nu har jag i och för sig använt menskopp de senaste två åren men sen jag var 14-15 använde jag enbart tampong, och var rabiat bindvägrare.

Då hände det ofta att jag hade tampongen i 8-10-12 timmar (jag gick ju inte upp på natten för att byta liksom) och det hände ju inget då. Risken för tampongsjuka är kraftigt överdriven. Det hade räckt om de talat om att risken FINNS, men att inbilla folk att det blir farligt så fort tampongen varit inne i fyra timmar och en minut är ju idiotiskt. Jag känner ingen, och har aldrig hört talas om någon som råkat ut för tampongsjukan.

Svar på tråden Tampong på natten?!!