• Elli78

Recept på Kärleksmums?

Undrar om nån har ett bra och gott recept på Kärleksmums eller Chokladrutor eller Kokosrutor som man också kan säga. Chokladkaka bakad i långpanna med chokladglasyr och kokos på. Mitt gamla recept är inte bra, kakan blir för torr och det är för lite glasyr..... Önskar få den mer saftig och kladdig.... och mer choklad (det kan man ju inte få för mycket av....!!)

• Svar på tråden Recept på Kärleksmums?
  • MagdaA

Jag har ett recept på chokladrutor, men de är mer som typ "kladdkaka i långpanna" fast den blir inte jättekladdig, men mer kladdig än sockerkaka. Det är ingen glacyr på den, men det kan man säkert ha om man vill.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Gull Mamman

Här är ett recept på Kokosrutor/Mockarutor ..

Kakan:
    150 gram smält smör
    2 ägg
    3 dl strösocker
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    1 msk skiktad kakao
    4 1/2 dl vetemjöl
    1 1/2 dl mjölk

Glasyr:
    75 gram smält smör
    1-2 msk kallt kaffe
    1 msk skiktad kakao
    2 tsk vaniljsocker
    3 1/2 dl florsocker

Och sen kokos över *

• Gull Mamman

Sökte på Google och hittade det här ..

Kärleksmums
    30 Bitar

150 g Smör/margarin.
    2 Ägg.
    3 dl Socker.
    1 dl Mjölk.
    4 dl Vetemjöl.
    3 tb Kakao.
    1 tb Bakpulver.
    1 tb Vanillinsocker.

Chockladkräm

100 g Smör/margarin.
    2 dl Visp eller mellangrädde.
    4 tb Socker.
    2 ts Vetemjöl.
    2 tb Kakao.

Smält smöret/margarinet i en kastrull. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smöret och mjölken. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och vanillinsocker. Rör försiktigt ner det i äggsmeten. Bred ut smeten i en smörpappersklädd långpanna, ca 30x40 cm. Grädda i ugn vid 225° c, 10-15 minuter. Strö lite socker på ett smörpapper. Stjälp upp kakan. Dra av papperet. Pensla papperet med lite kallt vatten om det inte lossnar. Låt kakan kallna.

Chokladkrämen: Smält smöret/margarinet i en kastrull. Tillsätt grädde, socker, vetemjöl och kakao. Koka krämen tills den tjocknar, ca 5 minuter. Bred den över kakan. Strö över kokos. Skär kakan i 30 bitar.

• Gull Mamman

Fast kärlkesmums receptet har jag ju inte provat men det första receptet har jag provat och tycker alltid att det blir gott

Svar på tråden Recept på Kärleksmums?