• Mamma och Mor

Vi med små bebisar

Inspirerad av alla trådar om stora bebisar, mulliga bebisar etc så tänkte jag starta ett tråd för oss med små bebisar :)
    Min tjej var 3140 gram lätt när hon föddes och har nu vid sju veckor fortsatt hålla den slanka linjen fast hon följer sin kurva ändå.
    Finns det fler här med bebisar som varit små sedan födseln och även senare fortsatt vara nätta till kroppbyggnaden?Glad

• Svar på tråden Vi med små bebisar
  • coolmum

Oj! Vad kul att hitta en sån här tråd. Vår pojke var fullgången (5 dagar "för tidigt") och vägde bara 2100 gram, 43 cm. Känns hemskt att se i journalen "39% tillväxthämning"! Och veta att han har legat och skvalpat runt i ett par månader utan att få tillräckligt med näring...

Har någon av er som har fått riktigt små, fullgångna bebisar (som läkare och BVC säger är fullt friska annars) fått veta vad som kan ha orsakat detta? Jag får inga svar från dem jag har frågat - eller alltså förutom "vet inte". Har iofs inte sökt på nätet än. Har inte hunnit mellan alla bröstpumpningar och tillmatningar...

• gosmamman
    Cool mum: Kan tyvärr inte hjälpa dig, min töser har varit ganska stadiga bitar när dom fötts (nr1 3510g o 49cm och nr2 4032g och 51cm) men det är sen efter 3-4 mån som dom börjat bli små och alla jämngammla bebisar växer om dom.

Hoppas du hittar svar på varför dinn lille son var så liten, det är ju skönt att ha det utrett ifall ni vill ha fler barn.
    Mamma till 2 underbara töser maj-03 och okt-06
  • jessipessi

min lilla flicka vägde bara 2525g o var 47 lång o jag fick henne 9 dagar( dem satte igång mig) för tidigt pga att hon inte fick tilräckligt med näring o det ser dem då fast jag varit inne på ul flera gånger o då har dem sagt att jag får en stor bebis jo jätte stor hon var då, sen fick jag reda på om dem kolla noga så hade hon fått komma ut redan i v.30-32 för hon hade haft det bättre utanför mej sa dem. o hon var helt fullgången

• AmiliaK

Vår lilla prinsessa var också liten, vägde 2740 g och var 48 cm lång. Idag är hon 4 veckor och har ökat 1 kg och blivit 5 cm längre. Fortfarande så liten!

• coolmum

magpuri: Ja, visst känns det hemskt! Jag hade ju gärna plockat ut och matat honom tidigare om jag bara hade kunnat/vetat!

Fast jag fick inte ens ett läkarbesök när magen inte hade växt mer än 1 cm på två veckor- pga att Dr var sjuk (finns det inga flera..?!)! Men sen ville ju bebisen ut själv som tur var 5 dagar senare. Så jag fick inget sent ultraljud heller. Gissa om jag kommer att ställa helt andra krav nästa gång...om det blir någon...

Första gången vet man ju ingenting och tror att det är som alla säger att "bebisen tar vad den ska ha" - jomenvisst, pyttsan)

Nu vid 7 veckor väger han 3600 g och är 55 cm. Dvs en mer normal nyfödd-bebis!

BVC tycker att han har ökat "rekordartat" i vikt, men jag vet inte om de matar in fel värden (vill gärna idiotförklara även BVC nu när jag fått sån aversion mot MVC...tyvärr!) för enl WHO's kurva som jag själv har ritat in värdena i så följer han PRECIS den lägsta linjen! Längden däremot är snart uppe på mittersta standard-medelSvenssonlinjen" redan...fortsätter han såhär blir han ett tre meter långt streck.....

• jessipessi

coolmum: jo jag komemr osså att ställa mer krav men jag sa flera gånger till dem att det känns inte rätt jag känner att bebisen inte mår bra o allt sa jag för hon rörde sig nästan aldrig jag fick putta om kvällarna när jag skulle lägga mig o då menar jag rikitigt putta på magen för att hon just skulle bara vända till sej men det enda dem sa var ja men alla bebisar rör sej olika jo men i slutet av en graviditet så får dem ju knappt plats o då ska man kunna känna hur den rör sej rikitgi o se hur osså men det gjorde aldrig jag o jag var inne ofta på sjukhuset för att den aldrig rörde sej men det var inte förrän jag blev sjuk o bebisen som dem var tvunga o sätta igång mej för jag hade nånting som gjorde oss riktigt sjuka, så jag blev lite besviken men hela grejen till o emd bara förlossningen var piss fick inget som jag ville barnmorskan var kinkig fick ingen frukostbricka som alla pratar om hur mysigt med cidern o allt utan min barnmorska kom in o sa ja ni kan ta frukost där ute i korridoren mm trevligt.
    vår lilla gick osså upp jätte mycket hon åt varje timme nästan man kunde förstå att hon ej fått så mycket näring i sig var presic som hon inte fått mat på alla månader bara åt o åt men det var bra. jag vill osså fylla i en sån kurva men vet inte var har försökt på libero tror jag det var men det går aldrig dem säger att jasmine ligger fortfarande lite under kurvan på vikten men över kurvan på längden..

• coolmum

magpuri: här är en länk till WHO's kurvor. Inte vet jag om det är de "rätta", men jag har skrivit ut längd-ålder, vikt-ålder och längd mot vikt och plottar i för hand. Pampers kurva ritas ut FEL i datorn (vid utskrift) även om jag vet att jag fyllt i rätt ! Där måste man vara noga att skriva PUNKT och inte använda KOMMA - har fått samma felmeddelande...

www.who.int/childgrowth/standards/en/

• Bambi Tinuthiel

min dotter följer inte sin egen kurva längre så vi ska på kontroll nästa månad också, egentligen är det inte förrän vid 8 månader. Men vad ska man göra om det inte går uppåt då?

• Akrobaten

magpuri: Jag använder pampers diagram, funkar skitbra tycker jag. Den går bara att använda och spara om man är medlem men det är du säkert .

• Puck76

antar att min lilla (som i yngre) tjej passar in här. väger nu, 3månader gammal 5260g, jämfört med syrran som är en "stor" tjej, som vid 3mån vägde 6455g. känns lite märkligt att de är så olika, väntade mig annu en stor tös, då både jag och maken är "stora" (179 resp 185) men minn kanske kommer ikapp så småningom...

Svar på tråden Vi med små bebisar