Tråden om Cystisk Fibros !
Hej!
Esmamma tipsade mig om denna tråd, vilken lycka!
Jag heter Cissi och är mamma till Loke (2 år med CF) och Vilda som är 4 år.
Loke tillnringade sin ettårsdag på astridlindgren barnsjukhus, med en lunginflammation som inte gick över. Den 1 oktober 2005 fick han diganosen cf, och livet efter det är inte sig likt. Upp och ner och bra och dåligt och glädje och sorg. typ så. När jag läser om er som väntar på diagnos, och hur dåligt era barn mår, så vill jag bara krama er och gråta en skvätt. Barn borde få må så mycket bättre! Fördelen med en cf diagnos är ju att rätt medicinering sätts in. Nackdelen är väl att det just är cf...
Loke går på dagis(eller hos dagmamma men som tre dagar i veckan är på en lokal med tre andra dagmammor) Han började i höstas, och var då nästan två år. Den här hösten och vintern har helt ärligt varit hemsk. Men inte pga dagis-infektioner, utan för att Loke lyckats dra på sig en mögeslvamp i hans lungor. (aspergillus) Nu har vi tittat ut på andra sidan igen efter stentuff behandling i över två månader, loke mådde inge bra av svampmedicinen, bdet värsta var att han drabbades av sömnrubbningar, kunde inte sova på¨natten. När det var som värst sov han väl 6 timmar per dygn, helt från 5 på morgonen till 10 på fm, och sen nån timme vid åtta på kvällen.
Ja, nu är det kortisonkuren kvar som ska trappas ner under våren, sen får vi se om han blivit av med sin aspergillus. Ett dyng efetr avslutat behandling med svampmedicinen så hade vi vår Loke tillbaks! det var så jäkla härligt att se, han vaknade på morgonen efter enhel natts sömn och bara strålade och öste på i 180 precis som vanligt :)
Vi bor i Norrtälje och har valt att tillhöra Uppsala CF center. Det finns inte nog med kärlek och beröm att ösa över Marie och Andres, Elisabeht och Henrik! De är helt fantastiska!
Vi har ju även varit på barnakuten på akis flera gånger, i somras några gånger och under hösten.(innan Marie kommit underfund med vad som gjorde Loke dålig) Det är så skönt att ha Maria där, hon är den som lyssnar av telsvararen när cf centert är borta, typ vid jul och sånt. Och läkarna på barnakuten har verkligen behandlat oss väl! Det är sån skillnad att glida in där, än att sitta i väntrum i timmar på Astrid Lindgren... Som ni märker har jag nästan bara positiva saker om Akis :) Klart det kan finnas småsaker som stört mig, det är ju ändå min son det handlar om, men jag kan inte komma på nåt nu.
Det här blev ju sååå himla långt, men jag har ett omättat behov av att snacka med andra om cf. Så är det.
Kram på er alla!