Annaïs skrev 2007-02-01 20:20:07 följande:
hej jag ska få mitt första barn och undrar lite hur vanligt det är depressioner efteråt, det beror oftast på många olika saker vad jag har förstått, separationen mellan barnet och modern, alltså från mage till att inte ha kvar den, dålig relation med sin kille, saknar familjen m.m
Hej hej tjejen.
Jag tillhör dom som fick den där lättare varianten av depression, nämligen baby blues. Den infaller när mjölken rinner till (typ några dar efter förlossningen). Tuttarna blir stenhård, enorma och fulla med mjölk och då rann både tuttarna och tårarna ikapp, kan jag säga.
Det var hemskt jobbigt för man känner djup SORG inom sig, utan att fatta nånting. Man är ju liksom inte ledsen för nånting. Men så var det för mig i alla fall. Det är hormoner som spökar och sen var jag alltid lite gråtmild när jag ammade dom första veckorna.
Men sen gick det bra!
Jag ville bara berätta detta, för jag visste nämligen inte själv att det kunde bli så. Så att du är förberedd utifall att. Det är nämligen ganska läskigt att plötsligt bli jättedeppig, särskilt när det inte finns nån anledning.
Lycka till när bebisen kommer! Kram Melina