• Coco33

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del IIl

Här är nya tråden, kopierade av allt i infon som stod i förra tråden. Hoppas det är ok!

Ja så var det dags för del 2 för oss adopterade som nu fått egna småttingar, eller hur?

(nu är jag världens lataste så jag kopierar cs68s eminenta press i gamla tråden, rakt av Flört )

Själv är jag adopterad från Equador och min man är svensk.
    I april fick vi en liten dotter som hunnit bli snart 7 månader nu och är världens underbaraste lilla varelse!
    Mixen blev helt klockren!

När jag och min man är ute tillsammans händer det ofta att folk pratar över huvudet på mig och enbart vänder sig mot min man, av någon underlig anledning, precis som om jag inte förstår svenska (har bara bott här i över 30 år!).
    Då känner jag att jag måste överbevisa att jag verkligen är svensk också och artikulerar överdrivet mycket..
    Fast för det mesta går det bra!

Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.

Jag börjar:
    1) Vilket land är du född i?
    2) Vilket land är barnets far från?
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!

Välkomna allihopa!

Här är länkarna till tidigare trådar

www.familjeliv.se/Forum-13-248/m11202182.html

www.familjeliv.se/Forum-13-248/m14022265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 07:26:07:
    Oj ser att jag inte lyckades få till rubriken del III ser lustig ut, använde fel bokstav so sorry! Hoppas det är ok ändå.
  • Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del IIl
  • Myrna

Ja, gör det!

SWS (=Social Welfare Society)

• silwerstar

Hej på er alla här inne!

Jag är inte adopterad själv, men min make är adopterad från Santiago, Chile.
    Tänkte att jag kanske kunde ställa en fråga här inne, om barn och adopterade föräldrar.

När har ni tagit upp detta med era barn, att mamma/pappa är adopterad och är född i ett annat land? Har barnen kommit underfund med detta själva eller har ni satt er ner och pratat om det? Våra barn är så pass små än (2½ år och 1½ år), men det kommer säkert en dag då dom vill veta mer om deras bakgrund. Det känns inte som en jättestor grej för oss iochförsig, men det vore roligt att få höra lite erfarenheter kring detta

Min make har haft mailkontakt med sin biologiska mamma i några månader nu, och det känns inte helt omöjligt att vi i framtiden kommer göra ett besök i Chile. Inte än på några år, ekonomin tillåter det inte nu, men det skulle helt klart vara intressant att se landet där maken föddes och varifrån våra barn har en del av sitt ursprung.

• silwerstar

Nu behöver ju inte alla adopterade vara utifrån Sverige, men iallafall

• Coco33

Här har vi pratat om det emellanåt med barnen, äldsta dottern är 11år nu. Men när hon var yngre och önskade sig syskon och jag sa att jag kanske inte orkade med att ha en bebis till i magen så sa hon "Men vi kan ju skaffa en sån aborterad som du!" då var hon nog runt 4år.

Vi pratade mest om det genom att förklara att jag inte legat i mormors mage, att jag kom hit med flyget mm.

Barnen tycker det är spännande att jag blev lämnad som bebis och så säger dom att dom är glada att jag kom hit, för annars hade dom ju inte fått mig som mamma.

• F I N E

Hm...intressanta frågor...
    Jag har själv funderat på hur man ska ta upp med dottern om bio-familjen hur vad och varför.
    Om det behövs tas upp eller om det kommer automatiskt...och hur det då dyker upp.
    Själv visste man ju om det hela tiden när man växte upp, har ingen aning om hur mina föräldrar la fram det första gången att jag var adopterad. Men det kanske blir något sådant som man får göra.
    I många fall tror jag inte det spelar så stor roll för barnen, mer för oss föräldrar, men i dom fall som vi, där vi har kontakt med bio-familjen, krävs ju en förklaring varför det finns ytterligare en mormor. =)

• Sussieluskan

Hej hej!!

Min dotter har periodvis frågat och jag har oxå svarat att jag har inte legat i mormors mage, och att jag kom med flyget. Hon tycker att alla asiater är så "söta". - Titta mamma!!! Vad söt hon är hon ser ut som dig, kan hon säga. Hon tycker jag är lik Mulan och tittar alltid lite extra på asiater på tv:n. När hon var mindre var hon väldigt farcinerad (vettte katten hur det stavas ) av svarta människor, hennes pappa är svart. Hon kunde ställa sig och tokstirra och då fick man förklara att hennes pappa är svart så hon tycker om svarta människor

• Myrna

Vad intressant det är att höra hur om hur era barn förhåller sig till att mamma/pappa är adopterad.

• Genni

Det där med aborterad körde Emma osså stenhårt med ett tag.. Sen fick man förklara för henne att om jag varit ABorterad så hade varken hon eller jag funnits. Ett tag undrade hon i vilken ammas mage hon legat i....hehe, men för henne e de naturligt att jag o hennes ens morbor är adopterade och hennes andra mobror och moster inte är det. Hon har aldrig reflekterat över att vi inte ser lika dana ut. Själv har ett väääldigt typikst spanskat utseende efter sin pappa, så hon är inte sååå mörk.

Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • Christalia

1) Vilket land är du född i?
    sydkorea

2) Vilket land är barnets far från?
    sverige

3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    de blev jätte glada : )

4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?
    bara bra ...

hej!
    jag e gravid i v.12 o jätte nyfiken på hur barnet kommer att se ut ;) asiatiska blandningar brukar ju bli så fina, lr hur ;)

kramizar

• Ahrodie

Christalia; jättefina , jag har en bunt hehe..

Välkommen hit och grattis till graviditeten! 

BF 18 maj 2007, min 6:e bebis :)
Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del IIl