Inlägg från: Anonym (gjort -06) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gjort -06)

Gastric Bypass (GBP)

hej

gjorde min op för ganska precis 1 år sen.
    Har inte så stor koll på köerna och så då jag gjorde min op privat.
    vill man göra den privat så ska man ha ett BMI på mins 35, gör man open via landstinget brukan gränsen vara på BMI 40.

har ni frågor så är det bara att spruta ut dem
    jag kan säga att jag mår toppen, har aldrig haft några problem och inte ångrat min operation någon gång.
    Klart att det är kämpigt och man måste förstå att det är en livsförändring man gör, går ju inte att leva på som innan bara. men som sagt, bara positivt.

• Anonym (gjort -06)

Maja o Felicia: via landstinget så gör du din op på närmsta opererande sjukhus, men man kan även gå via vårdgarantin om man blivit godkänd av kirurgen och kan då få open någon annanstans.

finns mycket matnyttigt att läsa på www.viktop.se

• Anonym (gjort -06)

*: du går till din husläkare och ber att de skickar en remiss till opererande sjukhus där du bor. remisser kan vara knöliga att få för många husläkare är inte så insatta i detta. men var påläst och stå på dig!
    Sen blir du kallad till möte på sjukhuset och sen har karusellen startat alla sjukhus har olika långa köer och regler innan, som om man måste visa att man kan gå ner innan eller ha ett års betänketid eller så

• Anonym (gjort -06)

maja o felicia: Jag valde att göra privat dels för att när jag väl hade bestämt mig så ville jag inte behöva vänta 1-3 år. Sen är jag ung, under 25 och jag vill LEVA inte förlora flera år av mitt liv på att må dåligt och vänta på en op, för jag mådde verkligen inte bra av min övervikt.

Sen har jag haft med sjukvården att göra många gånger i mitt liv och de har gjort fel flera gånger, litar mer på privata vården så då kändes det tryggare för mig.

en gbp operation kostar 100.000 - 120.000:- om man gör den privat

• Anonym (gjort -06)

jag gjorde en öppen op, har alltså ärr från bröstbenet ner till naveln.

• Anonym (gjort -06)

allt har varit toppen efter min op, jag har mått bra och allt går som det ska.
    Nej jag har inga barn.
    jag valde själv att göra en op, dels för att det är 20.000:- billigare sen anser jag själv att den metoden är säkrare då det är lättare för läkaren att upptäcka läckage och andra problem.

• Anonym (gjort -06)

Maja o felicia: det är ju en jättebra början!!! Skönt att du verkar fått en bra läkare som tar problemet på allvar!
    Se tiden med dietisten som en förberedelse på allt, och om dietisten inte kommer med något nytt mot hur du lever nu så prata med din läkare igen och säg som du känner.
    Jag tror att de skickar dig till dietist först för att det är såå många som siktar in sig på en operation fast de inte prövat allt än, när de märker att du vet vad det handlar om och att du prövat allt kommer de inte tveka om att skriva en remiss.

lycka till nu!

• Anonym (gjort -06)

Anonym, för att bli beviljad ska du ha ett bmi på över 40, (35 om det sker privat, eller om man har andra sjukdommar)
    man ska inte ha några ätstörningar och man ska ha prövat andra sätt innan tex, viktväktarna, reductil, xenical m.fl.

mitt "fel" var att när jag var liten dog nära släktingar och maten och godis blev min tröst. jag åt när jag var glad, ledsen, uttråkad m.m.
    Efter min op för ett år sen så har jag inte ätit en enda godisbit, vågar inte för jag är rädd att trilla dit igen...

• Anonym (gjort -06)

anonym: jo.. men jag tror det menar typ dokumenterad bulemi eller något sånt. Det viktigaste att förstå är ju att även om man gör en op så kommer det inte ändra ens förhållande till mat aoutomatiskt. det måste man göra själv. Man måste gå till botten med VARFÖR man äter som man gör, vid vilka tillfällen och vad som är orsaken, när man vet det kan man ta tag i problemet och ändra sitt beteende, då finns open där som ett verktyg för att hjälpa till.

• Anonym (gjort -06)

Anonym: det tror jag inte, men jag vet faktiskt inte. det får nog opererande kirurg bedömma...

• Anonym (gjort -06)

TS: ang vårdgarantin så kan du utnyttja den först när du träffat kirurgen och han godkänt dig för en op. från den dagen har de 3 månader på sig att opa dig enl vårdgarantin.

Ang med att lämna sitt gamla liv, jag känner igen de känslorna, men det blev inte så illa som jag trodde. Eftersom man måste äta ofta så fikar jag gärna med kollegor och vänner, tar en macka eller frukt när de fikar, orkar jag mer efter det så tar jag en kaka och ärligt talat så finns inte suget kvar så mycket, blir hellre mätt av en macka än äter 10 kakor och mår dåligt.. fast fika kommer du ju kunna göra, det handlar ju bara om att göra rätt val.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)