• Anonym

Gastric Bypass (GBP)

Jag står i kö till en GBP men det är väldigt långa köer

• Anonym

Jag har skickat en egenremiss till Ljungby

• Anonym

Jag har kollat lite på Gastric Bypass (GBP) och gastric banding och GPB verkar helt klart bäst - mindre biverkningar, mer viktnedgång, mer hållbar viktnedgång etc

• Anonym

För att i huvudtaget få en op:

* Bim 40 (lite olika regeler från landsting till landsting)
    (bim 35 om man har följdsjukdomar pga sin fetma.)
    * Mellan 18-55 år.
    * Ska med profesionell hjälp försökt med andra
    viktminskandemetoder.
    * Vara psykiskt stabil (inte deppremerad, inte hetsätning ect)

Vissa kan få dispens att vara yngre och vissa äldre men detta är de generella regler som finns.

• Anonym

Får jag fråga vad ni andra har gjort för "fel" för att gå upp så mycket i vikt? Jag har haft ätstörningar (även om de inte varit så allvarliga), depression plus att jag slutade röka. Jag är lite orolig att jag inte ska bli beviljad operation pga detta. Vad är giltiga skäl liksom?

• Anonym

Vad jag menade var att mina orsaker kanske inte är tillräckligt allvarliga. Måste man ha nån sjukdom eller liknande för att bli beviljad?

• Anonym

Men är inte tröstätning en form av ätstörning? *förvirrad*

• Anonym

Om man som jag har HAFT bulemi men har fått terapi och är nu "botad" förutom övervikten, är man ute ur racet i alla fall då?

• Anonym

Kopierar mitt egna inlägg:

För att i huvudtaget få en op:

* Bim 40 (lite olika regeler från landsting till landsting)
    (bim 35 om man har följdsjukdomar pga sin fetma.)
    * Mellan 18-55 år.
    * Ska med profesionell hjälp försökt med andra
    viktminskandemetoder.
    * Vara psykiskt stabil (inte deppremerad, inte hetsätning ect)

Vissa kan få dispens att vara yngre och vissa äldre men detta är de generella regler som finns.

• Anonym

Kan nån förklara vårdgarantin lite närmare? Hur åberopar man den? Vad händer då? Jag står i kö för första besöket till kirurgen i Ljungby och där är det runt 9 mån väntetid till op.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)