Inlägg från: Mrs Kaffelatte |Visa alla inlägg
  • Mrs Kaffelatte

Gastric Bypass (GBP)

Hoppar väl in här jag.. hihihi

Har varit in på mitt första möte och ska nu försöka gå ner i vikt och dokumentera den så ska jag troligtvis träffa läkaren innan sommaren..

Så om jag har tur så blir det i höst..

Det är många frågor och funderingar som strömmar genom huvudet nu....

• Mrs Kaffelatte

Inför en opeeration måste man visa att man är villig att ändra sina livsvanor och bevisa detta med en ändrad viktkurva.
    Som jag fattar det så behöver man inte gå ner x antal kilo utan bara att man vänder kurvan..
    På så sätt tror jag för att visa att man är motiverad att genomgå detta.

Vad är det som händer med dig den 12 februari??
    Vad är det för tid du fått då??

• Mrs Kaffelatte

Jag har varit i kontakt med läkare pga min pcos och övervikt i flera år..

Efter mycket om och men så bad jag min läkare, på medicinmottagningen att skicka en remiss..
    Detta var i början på 2005, alltså 2 år sedan.
    Några månader efter det så fick jag ett remiss svar där det stod att jag troligen skulle få komma in på informationsmöte under hösten.
    Jag fick ingen kallelse så i sommras (2006) ringde jag och frågade om de glömt mig. Nä det hade det inte men de var sånna köer på att få komma in så därför hade det dröjt.

Men i oktober 06 så var jag äntligen in på ett infomöte.
    Då sa de att man ska försöka gå ner i vikt och dessutom dokumentera det hos sjuksköterska eller viktväktarna eller nått sånt.

Så där är jag nu.
    Jag vet att det är vissa landsting som har 12 månaders "prövoår" alltså att man är tvungen att gå ner i vikt under ett år för att visa att man är beredd..

Så även om du får komma till läkaren på HC så gör dig beredd på att detta kan komma att ta år innan du är opererad.. Tyvärr...

• Mrs Kaffelatte

ANg titthål elelr ej så beror det lite på vilket sjukhus man ska opa sig på.

Det är oliks från sjukhus till sjukhus.
    Men mestadels av sjukhusen opererar enbart med GBP i dag.
    De andra metoderna har visat sig inte vara lika bra och bestående..

Men jättemycket bra information finns på www.viktop.se och där finns det olika forumavdelningar för varje landskap.
    Där kan man läsa vad andra har skrivit om tex köerna i just ditt län..

• Mrs Kaffelatte

Mjukisvicki:

Jag har precis samma problem som du.. Jag äter för lite, för sällan och fel..

Jag klarar av att gå ner några kilo i vikt med hjälp av Viktväktarna men endast 10-15 kilo sen är det stopp...

Så jag hat tagit beslutet nu:
    En gång för alla!!!
    Nu ska jag bli av med skiten, jag ska bli "normal".

Jag blir så less när folk tror att jag är dummare än någon som är smal.. Tyvärr så är det fler människor i min omgivning som inte respekterar mig och mina åskter enbart för att de har problem med större folk..

Så nu får det vara nog. Jag är jag och inte min övervikt!!!!

• Mrs Kaffelatte

Ni som har är opade och klara.. Hur mycket är går man ner egetligen??
    Alltså ni nu Caylinn83 och Imlost har ju gått ner såå otroligt mycket..

Går man ner hela sin övervikt eller???
    När vet kroppen attt nu är det nog? Alltså så man inte blir anorektiskt i stället??

Äh ni fattar vad jag menar..

• Mrs Kaffelatte

Ängskogensblomma:

Jag kan bara svara för hur det är här där jag går..
    Remissen skickas och man få vänta i ca 2 år innan man får komma på gruppinformationsmöte.
    Först då är man "inne i rullarna" som läkarn sa.

Nu ska jag (vi på det mötet) visa att vi verkligen menar allvar med detta och försöka gå ner några kilo i vikt och få det dokumenaterat av sjuksyster/dietist/viktväktarna.

Sen när man gjort det (vissa sjukhus ska det pågå 1 år) så ska jag ringa in till kirurgen och då få en tid med läkaren som ska göra det hela.

Där jag är har de varit stenhårda med viktnergång under 1 år men nu har de lossat lite på den regeln så nu är det ca 3-6 månader.

Men kolla på viktop.se. Där finns olika trådar just för olika län och olika sjukhus så kan du få mer information om vad som gäller just ditt sjukhus..

"varje tusenmilafärd börjar med ett steg"

• Mrs Kaffelatte

ängsskogensblomma:

Ja jag bara hoppas på att det räcker för din del.
    Men vad du ätit är egentligen inte viktigt utan att du gått ner..

Men har du redan en dokumenterad viktnergång så tar de in en snabbare.. I allafall här..

Men som sagt det är lite olika hur noga de är med "prövoåret" från sjukhus til sjukhus..
    Tjejen som du talade med, opade hon sig på samma sjukhus som du ska opa dig på?
    Var det nyligen??
    Annars så kan det tyvärr vara olika..
    Jag vet vissa som varit in till sjukhuset här i augusti och var tvugna att gå ett "prövoår" innan det ens kom på fråga.
    När jag sen var in på informatiomsmöte så berättade de att de släppt på denna regel så nu är det mellan 3-6 månader..

Jag menar inte på något sätt att vara dum eller så men var beredd på att det kan (obs kan) ta väldigt lång tid.

Men jag håller alla tummar jag kan för att det ska gå fort för dig.. Eller ja för oss alla jag unnar ju alla "tjockisar" som vill göra denna op att få göra den.. Helst i går..

• Mrs Kaffelatte

Jag har varit in på mitt första möte med sjuksyrran nu för dokumentation av min viktnerdång.
    Var in på infomötet i oktober och så vägde de en.
    I dag så skulle jag vägas igen och var helt övertygad om att jag gått upp minst 5 kilo under dessa månader.
    Det har ju varit jul och så har jag ätit en medicin som jag tyckte mig gå upp av.
    Men nej nej -1,6 kilo!!!!!!!!!!!!!

Kollade även blodtryck och blodsocker.. Allt var kanonfint..
    Hon blev till och med förvånad över att jag var såå överviktig men ändå hade ett sånt perfekt blodtryck... Så lite glad blev man ju för det med...

Nu skulle hon kolla med en läkare om han kunde skriva ut Acomplia åt mig.
    Skitbra.. även om det inte gör allt jobb åt en så blir det ju i allafall lättare om man kan få hjälp...

Så nu börjar min resa på allvar....

Hej hopp!!!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)