Inlägg från: Anonym (Vikt op?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vikt op?)

Gastric Bypass (GBP)

Hejsan!

Finns det någon här som har en aning om jag skulle kunna få en viktop? Jag är 165 cm lång och väger ca 104 kg. Har ont i ryggen bl a p g a övervikten, något som finns dokumenterat av en ortoped. Har även strul med ena knäet vilket också delvis beror på övervikten, dock är det inte dokumenterat men samma ortoped sa det muntligen i alla fall. Jag har ingen kontakt med honom sedan dess då det var genom Försäkringskassan jag kom till honom.

Jag har aldrig provat något läkemedel men funderar på att gå och prata med min distriktsläkare. Har testat Viktväktarna och det gick bra ett tag som en del annat jag provat tills man helt enkelt inte orkar med det mer och tyvärr oftast går upp det man gått ner + lite till. Vad innebär GBP (som väl är den vanligaste op:en efter vad jag förstått)? Kan man någonsin ens unna sig något LITET, typ en väldigt liten bit tårta när barnen fyller år eller blir det omöjligt? Inte för att det är världens sak men det vore skönt ändå att veta lite mer. Vilka restriktioner får man efter en sådan op? Har läst något om minskad magsäck och att man därmed inte kan äta så mycket utan istället ofta, innebär det inskränkningar i exempelvis hur långa resor man kan göra om man inte har tillgång till väldigt näringsriktig mat hela tiden? Hoppas inte ni tycker jag ställer dumma frågor, känner mig bara såå okunnig och fundersam. Vore otroligt tacksam för svar.

Får jag vara med här förresten framöver även fast jag inte alls kommit så långt än i detta?

• Anonym (Vikt op?)

Är det någon som vet om man måste ha ha det dokumenterat att man lidit av fetma i 5 år för att komma ifråga för op eller räcker det med att ha gått hos mvc ett tag under en graviditet och visa dem pappren och sedan vägt sig själv så de litar på ens ord? Är det ett krav att man testat mediciner först? Är minst sagt lite fundersam på dessa mediciner då åtminstone en av dem inte alls verkar höra ihop med antidepressiv medicin som jag har.

Någon som vet om det är ok att ha tvångssyndrom och lätt astma för att bli opad? Vad krävs i övrigt? Kan man, om det är inom samma landsting, få välja att bli opad på ett sjukhus som ligger längre bort som har kortare väntetid eller är det alltid det närmaste som gäller? Vore jättetacksam för alla svar.

• Anonym (Vikt op?)

Mrs Kaffelatte, Anonym:

Tack så mycket för era svar! Nu blev jag sporrad till att ta kontakt med min distriktsläkare. Saken är den att jag varit överviktig ända sedan lågstadiet. Har gått hos dietister, testat Viktväktarna och Nutrilett men bara "trillar" dit efter ett tag då jag börjar tröstäta. Ligger nu på ca 40 kg övervikt (BMI 38) och har p g a det bl a tidvis problem med ryggen, detta enligt en ortoped jag varit hos. Mitt ena knä mår inte heller alltid så bra av detta, dock kan jag gå utan väldiga bekymmer för det mesta men ibland går det inte utan knästöd eller så inte alls på någon dag vilket dock är ovanligt.

Såg någonstans att man kan komma ifråga för op om man har BMI över 35 och har någon sjukdom, räknas mina problem med ryggen i så fall?

Frågan är också om jag ens VÅGAR gå igenom en op, tycker det verkar läskigt att man kan må väldigt dåligt om man äter fel saker sedan o s v. Kan stygnen rentav gå upp om man exempelvis skulle tabba sig en gång? Finns det överhuvudtaget någon fara för ens liv i så fall eller att man kan få men av det? Har så många frågor och det känns så dumt att be om remiss när jag inte vet om jag vågar fullfölja det ändå. *suck* Hur har ni tänkt i detta? Skulle bli väldigt glad om ni vill svara igen.

• Anonym (Vikt op?)

Tack så mycket till er som svarade på mina frågor! En liten fundering:

Nu har min karl sagt att han kan tänka sig ett barn till om 1-2 år, är det någon idé att höra sig för om viktop nu med tanke på det eller ska man vänta tills efteråt? Vad händer om man skulle bli opad och sedan vilja bli gravid, avråds man från att skaffa fler barn då i så fall? Tacksam för alla svar.

• Anonym (Vikt op?)

Finns det någon här som blivit opad i Varberg? Hoppas i så fall du inte har något emot att svara på en rad frågor, vore otroligt tacksam för alla svar.

* Hur upplevde du operationen och vistelsen på sjukhuset?

* Var du sövd under operationen?

* Hur länge fick du stanna kvar?

* Fanns det besökstider så din respektive kunde komma och hälsa på?

* Hur var personalen där?

* Kunde du gå ut någon gång under vistelsetiden och fanns det i så fall t ex någon Pressbyrå eller annan butik där man köpa tidningar i närheten?

* Fick du någon hjälp av dietist och sjukgymnast under din vistelse eller är/var det först efteråt man får det?

* Är du på det hela nöjd med allt i Varberg eller önskar du att du skulle valt något annat sjukhus?

Ska till min distriktsläkare på måndag och diskutera övervikten, funderar mycket på hur det kommer bli om hon kommer föreslå op. Har läst lite om väntetider och vart det finns möjlighet att opa sig här i närheten varför jag är rätt säker på att det kommer bli just Varberg för mig om det nu blir så. Skulle i alla fall gärna vilja ha lite kött på benen om hon föreslår remiss på måndag.

Stort tack för all hjälp på förhand!

• Anonym (Vikt op?)

nyfiknaflickan:

Lycka till med op-en! Vad händer förresten när man kommer på bedömningssamtal, om man kommer så långt? Vilka frågor ställs och krävs det t ex att man går ner något/några kg före op-en? Får man flera besök innan hos kirurgen? Hur lång tid har man på sig att bestämma sig? Finns det någon att prata med där om man bär på stark rädsla inför att opa sig?

Vore jättetacksam för svar igen.

ImLost:

Tack så mycket för ditt svar!

• Anonym (Vikt op?)

setareh:

Verkligen snällt av dig att vilja svara, har mailat dig nu.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)