Gastric Bypass (GBP)
Hejsan!
Finns det någon här som har en aning om jag skulle kunna få en viktop? Jag är 165 cm lång och väger ca 104 kg. Har ont i ryggen bl a p g a övervikten, något som finns dokumenterat av en ortoped. Har även strul med ena knäet vilket också delvis beror på övervikten, dock är det inte dokumenterat men samma ortoped sa det muntligen i alla fall. Jag har ingen kontakt med honom sedan dess då det var genom Försäkringskassan jag kom till honom.
Jag har aldrig provat något läkemedel men funderar på att gå och prata med min distriktsläkare. Har testat Viktväktarna och det gick bra ett tag som en del annat jag provat tills man helt enkelt inte orkar med det mer och tyvärr oftast går upp det man gått ner + lite till.
Vad innebär GBP (som väl är den vanligaste op:en efter vad jag förstått)? Kan man någonsin ens unna sig något LITET, typ en väldigt liten bit tårta när barnen fyller år eller blir det omöjligt? Inte för att det är världens sak men det vore skönt ändå att veta lite mer. Vilka restriktioner får man efter en sådan op? Har läst något om minskad magsäck och att man därmed inte kan äta så mycket utan istället ofta, innebär det inskränkningar i exempelvis hur långa resor man kan göra om man inte har tillgång till väldigt näringsriktig mat hela tiden? Hoppas inte ni tycker jag ställer dumma frågor, känner mig bara såå okunnig och fundersam. Vore otroligt tacksam för svar.
Får jag vara med här förresten framöver även fast jag inte alls kommit så långt än i detta?