• Zebra71

Gastric Bypass (GBP)

Halloj!
    Trevlig tråd ni har, får man vara med?
    Här är en som står i kö för op. GBP tid...är redan op. med en gastric banding, men den pajjade (hade såå mycket problem)så nu är jag lika tjock som jag va före den operationen... ..och dessutom gravid!
    Hur ska detta sluta, är skiträdd för att gå upp i vikt...och banta har ju aldrig funkat...*ler*

• Zebra71

Äsch, jag ÄR ju en tjockis, rund & go,jag tar inte illa upp iallafall!
    Jag gjorde min GB för fem år sedan, då gjorde man inte GBP på Huddinge Sjukhus.
    Jag gick ner i vikt och allt va frid och fröjd..lite läskigt var det när de skulle fylla på bandet, de sticker ner en lååång spruta mellan tuttarna och trycker i vätska...blä, vande mig aldrig.
    Sen kom vi till det stadiet när det inte gick att fylla på mer, jag fick ONT, halsbränna och kräktes, kräktes, kräktes..hela tiden. Vaknade på nätterna med kräk i munnen...
    Jag trodde att det var mitt fel, att jag inte tuggade ordentligt, att jag åt för fort osv så jag sökte inte hjälp förren förra året.
    Då fick jag göra en kontraströntgen och det visade sig att jag fått ett bråck på magmunnen, med en liten kräva brevid som liksom "samlade" mat hela tiden..under den här kräkperioden gick jag upp 20 kg, min kropp hamnade i ett svältläge och bara packade på sig mer och mer.

Nu har de tömt bandet och jag kan ÄNTLIGEN äta utan att kräkas.
    Står i kö för en omoperation till en GBP, men min doktor tyckte att jag skulle klämma ut bebben först så i höst någongång är det dags, under tiden får jag försöka att ha is i magen och försöka att inte gå upp så mycket...(*viskar* väger 130kg nu)
    Men min tjockisdoktor sa inte att det skulle bli några problem, han var jätteglad och gratulerade, så det kändes ju skönt!

Oj det blev långt det här, hoppas nån orkade läsa, fråga gärna om det är något mer!

• Zebra71

Måste bara tipsa alla er om (om ni inte redan pratat om det härinne vårdgarantin, det innebär att från att du blir uppsatt på op.lista skall du max vänta i 3 månader på operation.

De brukar inte "frivilligt" upplysa om detta men det innebär att du bli kan bli op.på ett annat sjukhus än det du tänkt...Sophiahemmet eller Ersta brukar det bli om du bor i Stockholm med omnejd.
    De MÅSTE hjälpa dig inom 3 månader om du åberopar vårgarantin... Jag känner iallafall 3 personer som fått op.de senaste halvåret på detta sätt.

• Zebra71

Tänk bara på att det inte går automatiskt, man MÅSTE ÅBEROPA vårdgarantin, då hamnar man på en lista på deras kansli...då tar de över ditt fall och jobbar för att du ska få din op inom 3 månader

• Zebra71

Anonym....det ska nog mycket till för att man ska gå före eller komma in snabbare.
    Själv står jag redan på den "akuta listan" (är redan gb-op.för fem år sedan)eftersom jag har fått ett bråck som gör att jag kräks dagligen och det är otroligt påfrestande och jobbigt, jag vaknar även på natten med kräk i munnen och då kan man ju faktiskt kvävas om man har otur. "Sov halvsittande" var rådet jag fick av min läkare...i höstas!

Jag får snällt vänta i kön i 1 1/2 år..... för vi är många som har samma problem...

Jag tror att om man får blödningar och sånt så får man komma in eller om man börjar kräkas blod, då går det nog fortare.

• Zebra71

Mrs Kaffelatte: jag har försökt med vårdgarantin men eftersom jag har fått en komplikation så vill min läkare att samma sjukhus skall göra konverteringen till bypass...
    han sa att eftersom risken för komplikationer är högre vid omoperationer och då är det bättre att "ha det STORA sjukhusets resurser"...och det lät ju som en bra plan, sen blev jag gravid(!) i exakt samma veva (fast jag väger 130 modiga..
    Så han sa att vi opererar när bebben är ute plus 4 månader för ammning och så...

Maja o Felicia: det stämmer, jag står i "komplikationskön" och min läkare sa att köerna är ungefär lika långa, iallafall på HS
    Han sa också att andra sjukhus, genom vårdgarantin, betar av deras "förstagångsop.-kö" så att de får mer tid för omoperationerna och det är möjligt att det kanske skulle innebära att det blir kortare kö såsmåningom, men det hjälper ju inte mig...min gravida stackare...*asg*

Skrotis77: Lycka till imorgon!

• Zebra71

Anonym: BMI50...om du har en husläkare så börjar du där, be att få en remiss vidare, vet inte vilket område du bor i men jag bor i Stockholm och jag gjorde så...

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)