Inlägg från: Fru O Mamma Kokkonen |Visa alla inlägg
  • Fru O Mamma Kokkonen

Gastric Bypass (GBP)

Hej! Jag är en tjej som snart blir 24 år. Jag har varit mer eller mindre överviktig i hela mitt liv. Men för några år sedan nådde jag min maxvikt på 150 kilo på mina korta 165 cm. Sen bestämde jag mig för att göra något drastiskt efter att ha provat de mesta. Så jag ställde mig på en kö för en GBP operation. Då ringde dom tisdagen den 21 september 2005 och sa:
    - Hej vi har fått in ett återbud och undrar om du vill komma in på fredag och bli opererad. De kom många känslor på en och samma gång, men självklart tackade jag ja.
    Jag behövde knapp vänta ett halvår på operationen och genomförde den, den 24 september 2005 på Lycksele Lasarett.
    Allt gick bra och jag har inte haft några större komplikationer, idag väger jag cirka 70 kilo och har lite svårt att gå ner dom sista fem kilona, men dom försvinner nog när jag tar bort all överbliven hud som hänger. Så 80 kilo gick jag ner på cirka ett år och tre månader. Innan hade jag minst storlek 56 och idag 36, 38 och 40, känns helt mirakulöst och underbart att leva igen och kunna shoppa. Få på sig de mesta liksom. Operationen är det bästa jag har gjort.

• Fru O Mamma Kokkonen

Anonym (??)

skrev 2007-03-20 14:43:23 följande:
    sjukt tycker jag att ett välfärdsproblem ska innefattas v vårdgarantin

Det var onödigt skrivet!

• Fru O Mamma Kokkonen

Anonym (BMI50)
    All lycka till dig i framtiden!!! Hoppas du får besked snart. Vart blir i så fall operationen av? Jag är fortfarande cirka 1 dl per dag, men vissa gånger lite mer, då de är så himla gott. Men egentligen ska jag äta halva portioner hela tiden. Hur de nu ska gå till. Har blivit nyttiagre på senare tid. Bytt ut allt vitt till fibrer. Knepigt. Men de är så svårt att äta vitt bröd, vit pasta efter operationen, fastna och sväller i magen, strupen.. (töjer också ut magsäcken).. men i alla fall å då kräks man. :( Så vitt är inget å rekommendera.

• Fru O Mamma Kokkonen

Anonym (BMI50). Vad kostar operationen? Nog vaknar du, jag tror du inte har någonting att vara orolig för. Det är de bästa jag gjort.

• Fru O Mamma Kokkonen

Nudelbumsan: Oj, ja då förstår jag man väntar. Jag fick ju bara vänta knappa halvåret. De ringde 21 september 05 och sa jag får komma in fredan den 24, om jag ville eftersom dom hade fått in ett återbud. Nervöst! Men så klart tacka jag ja. Men sen var jag ju gravt överviktigt åsså. Lycka till i framitden. Maila om de är någonting någon undrar över.

• Fru O Mamma Kokkonen

Hej! Alla. Jag har aldrig fått någon dumping. Gjorde en öppen operation. Jag stod redan första dagen, men yr å stramande. Men annars har allt varit nästan perfekt. För lätt för att vara sant. Bara någon uppstötning då man ätit för fort. Jag fick redan dagen efter börja äta "riktig" mat. Ingen puré eller flytande, för den "nya magen" ska lära sig vid vanlig mat direkt. Och det gick hur bra som helst. Kötbullar :P Men några soppor också. Hade ingen matlust på de första tre månader så jag åt typ... nja ingenting :( Hade nog den bästa läkaren man kan ha här i Sverige. Lars Boman.

• Fru O Mamma Kokkonen

24 September -05 (Alltså cirka 1 1/2 år sedan) Gjorde jag min magsäcksoperation. Vägde då 149,7, idag väger jag 64,8 kg. Är 165 cm lång, så några kilo bort till :P Jag är i alla fall över 85 kilo lättare. Det är helt underbart. Kommer i storlekarna 36 och 38. Förutom var det typ 56 och 58. Jippie, så kul. Lycka till alla andra!!!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)