Gastric Bypass (GBP)
Hej! Jag är en tjej som snart blir 24 år. Jag har varit mer eller mindre överviktig i hela mitt liv. Men för några år sedan nådde jag min maxvikt på 150 kilo på mina korta 165 cm. Sen bestämde jag mig för att göra något drastiskt efter att ha provat de mesta. Så jag ställde mig på en kö för en GBP operation. Då ringde dom tisdagen den 21 september 2005 och sa:
- Hej vi har fått in ett återbud och undrar om du vill komma in på fredag och bli opererad. De kom många känslor på en och samma gång, men självklart tackade jag ja.
Jag behövde knapp vänta ett halvår på operationen och genomförde den, den 24 september 2005 på Lycksele Lasarett.
Allt gick bra och jag har inte haft några större komplikationer, idag väger jag cirka 70 kilo och har lite svårt att gå ner dom sista fem kilona, men dom försvinner nog när jag tar bort all överbliven hud som hänger. Så 80 kilo gick jag ner på cirka ett år och tre månader. Innan hade jag minst storlek 56 och idag 36, 38 och 40, känns helt mirakulöst och underbart att leva igen och kunna shoppa. Få på sig de mesta liksom. Operationen är det bästa jag har gjort.