Gastric Bypass (GBP)
Jag har en fråga om maten.
Kan man verkligen inte äta allt man åt innan?
Jag förstår ju att det förändras radikalt.
Men alla man pratar med om viktop har såna fördomar mot att man aaaaaaaaaaaaaaaldrig kommer kunna äta igen.
Jag har en fråga om maten.
Kan man verkligen inte äta allt man åt innan?
Jag förstår ju att det förändras radikalt.
Men alla man pratar med om viktop har såna fördomar mot att man aaaaaaaaaaaaaaaldrig kommer kunna äta igen.
Då så, doktorn på VC 9 maj kl 8.
Finns ingen återvändå.
Känns så spännande.
Anonym (??)
Att vara överviktig hadlar inte bara om att äta. Vi äter inte oss igenom dagarna.
Det är ett missbruk som satt sina spår efter en händelse i ens liv, vissa vet inte ens om att det är kopplat med sin övervikt.
Ett destruktivt beteende som vi lever med varje dag. Vi är missbrukare i form av mat. Och precis som alla andra missbruk är det inte gjort på en dag att ändra sin livsstil.
En operation tar lång tid att finna sig i efter man genomgått den. Kroppen förändras men sen ska även hjärnan hänga med. Många som frågar om det är ok att äta vissa saker som du poängterade jämför jag med att få första barnet, allt är nytt, du har aldrig varit med om detta, du ska lära dig från början och du har ingen aning om hur det slutar. Men som med första barnet lär du dig, det tar lite tid men till slut får du kläm på det. Förhållandet till maten tar lång tid att lära sig om på nytt.
Folk som bestämmer sig för en viktop har tagit ett jättebeslut. Det är inte "bara" att operera sig så vipps är hela kroppen och livet jättebra. Lång process som kräver mycket eftertanke och beslut. En op är sista utvägen efter att man har "bantat hela sitt liv". Och visst har inte batningen lyckats efter som man opar sig. Men so be. Då har man iaf erkänt det för sig själv.
Sen att landstinget ska bekosta det kosmetika efteråt aner jag inte vara fel. Man mår jättedåligt över sin kropp, får en op och sen går ner massa kilon och huden hänger, ska man inte då få det sista lilla touchen fixad? Det är väl en "paketoperation" man får. Inte så att vi opererar din magen men huden får du göra vad du vill med. Man mår ju lika dåligt när huden hänger.
Men det är som att alkoholpåverkade människor som sätter sig i sin bil och krockar, får något på kroppen som kräver ett komsetik kirurgiskt ingrepp. Ska de inte heller få det då, iom att de var dem själva som orsakade detta?
Innan man uttalar sig om just såna har specifika frågor tycker jag att man ska tänka efter en eller två gånger, knatar man inte i våra skor har man ingen aning om vad detta gör med ens liv.
Ska träffa dokor på VC nästa vecka.
Ser framemot att få en op.
Avskyr mig själv just nu och har inte bara min övervikt som jobbigt utan även sjukdomar i släkten som gör att min övervikt måste ses över.
Ni som opat er för några år sen.
Hur äter ni idag?
vad kan ni äta/inte äta?
Hur ser era portioner ut?
Jag vill veta vad det är som förändras på lång sikt med maten.
Folk man pratar med har så mycket fördomar mot viktop.