Inlägg från: Anonym (GBP 06) |Visa alla inlägg
  • Anonym (GBP 06)

Gastric Bypass (GBP)

jag har gjort en GBP och jag är nöjd med viktnedgången men inte mitt magsår och de komplikationerna

• Anonym (GBP 06)

Mrs Kaffelatte
    Mina komplikationer berodde inte på själva open utan på magsår som är vanligare efter gbp så jag kräktes 2-3 mån innan de konstaterade magsår. hade kirurgen bett mig kolla upp det direkt istället för att säga att jag åt för snabbt eller för mycket så hade jag troligen sluppit dessa problem

• Anonym (GBP 06)

MRS kaffelatte
    jag har varit opad ungefär 1 år och de komplikationer jag fått är magsår + minskad upptagningsförmåga vilket resulterat till järnbrist, proteinbrist och förhöjd folsyra i kroppen..

• Anonym (GBP 06)

Bmi 53

Jag blev fet efter jag flyttat hemifrån och har bantat till och från sen tonåring.
    När jag fick min son så vägde jag 4 dagar innan han föddes 121,3kg och när han var 1 år ca 140kg.
    Jag var alltid dödstrött ogillade att visa mig ute mm så jag valde att operera mig för att sonen skulle få en piggare och mer rörlig mamma.

• Anonym (GBP 06)

BMI 53
    jag tröståt oxå förrut men inte längre..
    Dödligheten vid op finns så klart men dödlighet pga fetma är nog större även om det tar längre tid.

Så tänkte jag iaf och jag ansåg att dödligheten vid fetma var större än dödligheten vid op.

Komplikationer... hmmm jag har drabbats av en. I mitt sjukintyg står det wernickes syndrom (sök på google.se om ni vill veta vad det är) men den komplikationen berodde på magsår efter op och eg. inte pga själva open.

Man kan få komplikationer av fetma oxå (fortfarande mitt resonemang)

mitt val grundade sig på sonen samt att jag inte ville få tex diabetes.
    Jag fyller 30 år senare i höst och folk verkar acceptera en rullstol eller kryckor mer än fetma tyvärr

Lycka till med beslutet du kommer veta det som känns bäst för dig tillslut. Jag ångrar inte min op.

Ett alternativ kan vara för dig att fixa remiss och sen vänta till efter träffen med läkaren att bestämma dig. Då kan du fråga om sånt du oroar dig för

kram

• Anonym (GBP 06)

ringarum
    Jag vet att man känner iaf innan op att visst gör inget om jag kräks efteråt. Så kände jag både innan och även ibörjan av min 3 mån långa kräkperiod. När jag kräkts i kanske 1 mån började jag tröttna..
    men visst jag gick ner 30kg på 3 mån.

• Anonym (GBP 06)

jela
    på 1 år har jag g¨ått ner från §40kg till 82kg = 58kg.
    jag äter nog rätt dåligt eftersom jag sover länge om jag kan men 3-4 ggr brukar det bli

• Anonym (GBP 06)

anonym väntar
    jag opererades i ljungby -06 och de har bara 2 kirurger som gör GBP så det verkar underligt att flera kirurger slutat.

• Anonym (GBP 06)

anonym väntar
    ber om ursäkt verkar finnas 3 kirurger en som inte fanns förra året

• Anonym (GBP 06)

Väntar
    Nej det är konstigt frågan är vem som slutat förhoppningsvis "min" kirurg för jag har anmält honom till hsan men sådan tur har jag inte..
    Det är svårt att få via vårdgarantin men du kan alltid försöka. Bor du i kronoberg eftersom du försökt i Ljungby för isåfall finns ju växjö
    så här står det på www.ltkronoberg.se
    Vård på annat håll

Om vi i Landstinget Kronoberg inte kan erbjuda dig vård inom vårdgarantins tidsgränser kommer vi, om du så önskar, hjälpa dig att få vård inom garantitiden. I första hand inom Region Skåne, Blekinge eller Hallands län och i andra hand hos annan vårdgivare i Sverige. Utöver patientavgiften och egenavgiften för sjukresan behöver du inte stå för vårdkostnader eller nödvändiga boende- och resekostnader.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)