• FH Mamma

Gastric Bypass (GBP)

fast många jag pratat med har inget sockersug efter op men det kan nog bero på 2-4 veckor flytande + 2-4 veckor puré.
    Jag var utan socker i 6 mån nu äter jag lite godis ibland

• FH Mamma

Jag är anonym GBP 06..

Opade mig för 1 år och 1 månad sen lite drygt..

Jag äter det mesta men mindre av vissa saker som bröd tex.
    kan äta allt även godis + läsk men rätt lite
    Får ont i magen om jag ätit för mycket.
    Portion kanske 2 potatisar 1/2-1 fläskkotlett + sås men då blir jag rätt mätt..

Skillnaden mellan "vanlig portions ätare" och en viktop är nästan ingen men överviktiga tenderar (min åsikt) att innan op äta rätt mycket rätt fort och det går ju inte efter op.

Jag kan kräkas om något "fastnar" vilket inte alla verkar kunna.

Fördomar är nästan alltid brist på information. Folk tycker ofta att operation för att minska i vikt är fusk men det är ett stort jobb för oss opade.
    Man får förändra sitt beteende, var, när, hur man äter (inte tröst äta tex). istället för att äta när man mår dåligt måste man ta itu med känslorna (opade borde få träffa en psykolog). de som inte klarar det klarar inte alla förändringar.

Man får ingen snygg kropp för att man är opad tvärtom, man kanske blir smal men går man ner halva kroppsvikten på 1-2 år hinner inte huden med...
    Visst det går att fixa men kostar oftast pengar.

Kroppen och hjärnan får efter en så stor viktnedgång svårt att förstå varandra man kann tycka man fortfarande är "strl 56" när man eg är strl "40-44"

Det viktigaste jag lärt mig efter open det är att man ska ha en pålitlig kirurg som man kan och vill ta kontakt med om något händer.

Och man måste orka psykiskt. Tröstäter man mycket bör man själv ta kontakt med en kurator eller psykolog helst innan op för att man kanske har problem emd depression eller panikångest och det kan man döva med mat innan op men inte efter.

Det är mycket man inte tänker på innan op men det mesta klarar man av ... Man är starkare än man tror...

Förresten
    " Jag håller formen - rund är oxå en form" *S*

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)