• jeja66

Gastric Bypass (GBP)

Jag har inte hunnit eller orkat läsa hela tråden just nu eftersom det är mitt i natten...*L*
    Jag gjorde min öppna operation den 12 december2006. Har nu gått ner nästan 19 kilo och är straxt på tvåsiffrigt igen.
    Vägde innan operationen 119 kilo med ett BMI på 47 tror jag att det var.

Jag har däremot tappat suget efter sött och det är jätteskönt. Mina familjemedlemmar kan sitta och äta choklad och godis och det rör mig inte i ryggen. Innan operationen var jag en riktig gottegris. Jag har däremot blivit sugen på salta pinnar så det äter jag litegrann på helgen när de andra äter sitt helgmys.

Kommer att återkomma hit och läsa igenom allt och uppdatera.

Kram//Eva

• jeja66

Susiepie: Tränade du på något speciellt sätt eftersom du inte har haft något överskottsskinn. Jag ska gå ner ca 50 kilo och det vore drömmen att slippa en massa överskottsskinn. har i nuläget gått ner 19 av de 50 kilona på 3 månader.

• jeja66

susiepie : Tack då behöver jag inte ha dåligt samvete över att jag gör för lite då. jag prommenerar med hunden och tar en tur på motionscykeln framför tv i stort sett varje kväll.
    Tänkte börja att göra lite situps för att stärka magen lite.
    Hade velat börja på gymet men min sambo ska ju börja jobba i Norge nu och är borta i tvåveckors perioder. Får väl passa på att ta gymet var tredje vecka och göra annat de andra två veckorna.

I morgon ska jag iväg till Örebro med en kompis och kolla in brudklänningar. Jag känner att jag inte vill beställa redan eftersom jag inte vet hur mycket mer jag kommer att gå ner innan bröllopet i slutet av augusti eller början av september.

Kram//Eva

• jeja66

Jag var väldigt trött de första 2 månaderna ca. Var glad att jag var sjukskriven i 2½ månad för jag jobbar med små barn på dagis. Får du i dig näring och vitamintabletterna?
    Jag märkte om jag glömt  särskilt b12 tabletterna ett par dagar. Då var jag extra trött.

• jeja66

För mig har isglass också gått bra.

trollprinsessan: Vad skönt att allt gått bra. Såret blir bara bättre och bättre ska du se. Jag hade också ont i det första tiden. Det blev mycket bättre när de tog bort agrafferna.
    Min dotter blev likadan när jag kom hem. Hon var bara och hälsade på mig en gång under sjukhustiden eftersom jag var en bra bit hemifrån. De var hos mig dagen innan jag åkte hem.

• jeja66

Anonym (BMI50): Det är nog olika på olika landsting det där med att visa att man kan gå ner. Jag opererades i Lindesberg(Tillhör Örebro landsting) och det enda läkaren sa var att det är bra för dig själv om du går ner ett par kilon för tillfrisknandet efteråt. men det var inget krav. Jag behövde inte gå i någon grupp heller innan.

• jeja66

Anonym(??):Du kan aldrig ha haft viktproblem själv. Men det är klart det är ju alltid de som aldrig varit överviktiga som är proffs på hur man går ner i vikt och hur "lätt" det är.
    Jag är inte ute efter att någon ska tycka synd om mig på grund av min övervikt men jag/vi har samma känslor som vem som helst.
    Det är många som blir sårade över ditt inlägg!!!

Anonym(BMI 50): Vad kul att du ska opereras i LIndesberg. De är supergulliga där. Jag har aldrig trivts så bra på ett sjukhus förut. Hade jag det minsta ont så ville de hjälpa mig med smärtlindring. De ansåg att man skulle ha så lite ont som möjligt för att kunna tillfriskna ordentligt.
    Du får fråga hur mycket du vill. Är bara roligt att kunna hjälpa till och stötta. Vem vet jag kanske kan dyka upp och stötta dig där....*L* Jag vet ju var det ligger...*L*

Alla som finns här inne. Bry er inte om de som är negativa mot oss utan kämpa vidare var ni än står på den här resan.
    Och hoppas att den här tråden lever länge!!!!

Kram//Eva

• jeja66

Anonym(BMI50)När man blir så där dålig efter något man ätit kallas det för "Dumping".

Det verkar vara olika från landsting till landsting om man går på flytande/pure kost efter en operation eller inte.

• jeja66

Anonym(BMI50) : Det där med titthål eller öppen kirurgi är nog olika beroende på vilket sjukhus det gäller. I LIndesberg gjorde de inte titthål eftersom det är så pass litet och det behövs visst två specialutbildade läkare till det ingreppet om jag fattat rätt.
    De gör inte så många titthål i Örebro heller.
    Annars så är det som Felicia6 berättade. Det dinns flera som börjar med titthål men som läkarna ändå får göra öppet snitt eftersom de inte kommer åt på samma sätt.

• jeja66

musmamman: Det är helt naturligt att man står still emellanåt. Jag still ett pat veckor efter ungeför samma tid. det är jättetråkigt för man vill ju så gärna gå ner men det kommer igång igen jag lovar.
    12 kilo är jättebra.
    Vi finns här för att stötta och heja på. Det behöver vi allihopa både opererade och inte.
    Det är en lång väg att vandra både före och efter tills man når målet.
    Jag strävar efter att nått målet ca till jul. Borde kommit dit på ett år. Jag har fortfarande inte kommit igång med motionen riktigt och då sätter vikten säkert fart också.
    I början orkade jag inte och sen när jag började jobba fick jag koncentrera mig på det. Ska ta tag i motionen nu när det är bättre väder.

Det är helt underbart att det finns en sån här tråd här. Jag tycker att det är lättare att komminicera här än på tex viktop. (Det är  en bra sida vad gäller information)

Kram alla och kämpa på både med vikten och väntan//Eva

• jeja66

Nu är det längesen jag var här inne men det har varit så otroligt mycket här. Allt från att vår älskade katt blev överkörd för en vecka sen. Det värsta med olyckab var att han inte dog på en gång utan jag fick köra en blodig och svårt skadad katt till veterinären. Sen har vi det väldigt struligt på jobbet.

Jag har nu minskat -24 kilo sen den 12 december-06 och är överlycklig. Mår så otroligt mycket bättre och är så pigg och om möjligt mycket gladare(har alltid uppfattats som en glad prick men är tydligen ännu gladare nu)

Jag hör också till den skaran som mått superbra sen min operation. Kan verkligen rekonendera den till folk som inte kommer någon vart med sin viktminskning på egen hand.

Är det någon som vill fråga något så är det bara att skriva här till mig eller på min mail.

Kram alla som ska göra/har gjort eller bara funderar på att göra operationen.//Eva

• jeja66

Anonym(BMI50): Jag kommer inte heller ihåg om du frågat förut men det gör absolut inget om du gjort det. Jag svarar så gärna igen. De skickade remiss från vårdcentralen i jan/feb-06, jag var på informationsmöte i maj-06, första besöket hos kirurgen och godkännande i nov-06. Sen fick jag operation 12 dec-06. Det gick alltså rätt fort för mig. De förklarade att landstinget i Örebro län hade fått en del extra pengar till just överviktsoperationer det året så därför kunde de operera fler patienter.

Fråga gärna mer om det dyker upp något.

Kram//Eva

• jeja66

Anonym(BMI50) : Du kommer bli toppenbehandlad på Lindesberg jag lovar. De ver helt underbara där. Hade man ont kom de på en gång och gav en något smärtstillande. Man behövde aldrig känna sig jobbig.
    Det var knappt jag ville åka därifrån. Får du sen Ottosson som kirurg så blir det toppen. De andra läkarna är säkert också bra men han är underbar som läkare.

Lycka till och hoppas du inte behöver vänta så länge.
    Kram//Eva

• jeja66

Det är likadant för mig med att psyket inte hinner med. Jag har gått ner flera storlekar och har nu 44 eller L-XL. Det är helt underbart men ändå kan jag inte fatta att jag är mycket smalare än jag varit på mååååånga år.

Kram//Eva

• jeja66

Ni som är opererade. Har ni haft problem med svampinfektioner mellan skinnet som hänger på magen?
    Jag har stora problem med det. Har ni något förslag på en bra salva som tar bort infektionen. Jag har kört med hydrocortison men det hjälper inte. Har frågat på apoteket men de vägrade ge mig något förslag innan jag pratat med min läkare fast jag talade om för dem att det var sköterskan som sa att jag skulle fråga dem. jag har kört med den gamla beprövade metoden med potatismjöl. Det lindrar ju bara för stunden sen kommer infektionen snart tillbaka igen.
    Hoppas någon kan svara.

Kram//Eva

• jeja66

Jag anser inte heller att det "bara" är plastikkirurgi att ta bort det överblivna skinnet. Jag har tex återkommande svampinfektioner och stora sår under mitt skinn för att det blir för tätt.

Och som ni säger här inne ....Det finns nog INGEN som gör en så här stor operation UTAN att ha försökt måååånga gånger själv.
    Ser läkaren att man inte har rätt inställning till operationen så får man den inte......

Jag vet redan nu att jag kommer att få åtminstone skinnet på magen bortopererat men jag kommer också själv att bekosta ett litet lyft av mina bröst för att "färdigställa" allt. Finns säkert de som retar sig på ordet färdigställa men ni som sitter i samma situation förstår nog vad jag menar.

Kämpa på alla som ska/har gjort operationen..........Detta är en toppentråd som jag tror kommer att leva länge.

Jag kommer i alla fall att finnas kvar här.

Har precis gjort iordning kort på före operationen och nu 28 kilo efter. Kommer snart att sätta in dem på min sida här.

Kram alla//Eva

• jeja66

Jag har nu lagt in bilder på före och nu under starka bilder i mitt galleri.

• jeja66

la luna: Håller helt med dig. Det är en toppentråd och är en "peppingtråd" tycker jag. Hoppas det får fortsätta så. Den har hjälpt mig otroligt mycket och kan jag sen stötta dem som inte kommit riktigt lika långt så gör jag det gärna.
    GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!!!

Många kramar till er alla//Eva

• jeja66

nudelbumsan:   *L* Hos mig Passade dem på att bränna av mina äggledare (sterilisera mig) när de ändå höll på. OBS detta var givetvis med begäran från mig.....*S*

• jeja66

FH mamma: Gud vad bra du har skrivit. Jag känner igen mig så i allt. Kan inte riktigt fatta att jag nu drar storlek 42-44 eller L-XL. Tror fortfarande att jag måste titta på kläder för riktigt stora fortfarande.
    Var så otroligt roligt för ett tag sen när jag var ner till Ullared för att köpa kläder til "lilla" mig. Kunna köpa toppar som "alla andra" har. Nu i morgon tänkte jag ta med min dotter och handla ett par kjolar och eventuellt ett par toppar till. (passar på när gubben är i Norge)
    Jag blev så glad när jag läste dina rader. Har även smugit in till dig och ska skriva ett par ord i din gästbok tänkte jag.
    Kram//Eva

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)