Gastric Bypass (GBP)
Jag förstår ändå inte hur de kan ha så långa väntetider i Ljungby i så fall. Det vore ju drömmen att bara behöva vänta i 3 månader istället för 9.
Jag förstår ändå inte hur de kan ha så långa väntetider i Ljungby i så fall. Det vore ju drömmen att bara behöva vänta i 3 månader istället för 9.
Mrs Kaffelatte: Var köpte du boken?
GRATTIS Skrottis!! Det var snabbt jobbat!
Har ni sett den nya programserien på TV3 om fetma? Första programmet (tis kl 20) skulle visst handla om de "nya farliga överviktoperationerna". Farliga? Visst, operation innebär alltid risker men vad jag har hört så är det ganska liten risk för allvarliga komplikationer.
Nudelbumsan:
Det är sååå olika från landsting till landsting hur de går till väga.
Ja det är olika från sjukhus till sjukhus med.
Men gå in på www.viktop.se och kolla in ditt län där så finns det svar på dina frågor.
En underbar site att finna information på.
Sen finns ju vi ju här med..
Kopierar mitt egna inlägg från sida 6:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
För att i huvudtaget få en op:
* Bim 40 (lite olika regeler från landsting till landsting)
(bim 35 om man har följdsjukdomar pga sin fetma.)
* Mellan 18-55 år.
* Ska med profesionell hjälp försökt med andra
viktminskandemetoder.
* Vara psykiskt stabil (inte deppremerad, inte hetsätning ect)
Vissa kan få dispens att vara yngre och vissa äldre men detta är de generella regler som finns.
Tingeling 82:
Här börjar den inte gälla förrens man har träffat kirurgen och han har godkänt dig.
Och dit kan det vara flera år.
Alltså:
Bara för att man har fått en remiss inskickad så gäller inte vårdgarantin sa de när jag försökte på vårat väntekansli.
Utan att man måste först ha blivit godkänd av kirurgen och sedan kan man ta upp detta med vårdgarantin.
Maja Och Felicia:
Om du skulle bli gravid medans du väntar och du får en optid så ställer de dig bara av listan ett tag. Men jag tror inte du hamnar längt ner igen utan får komma in snabbare efter det är klart med barnafödande.
Jag frågade när jag var in och han tyckte det var bättre att vänta med en graviditet till efter open och viktminskningen.
För om man opade sig och hade småbarn så "kunde man föstöra läkningen".
Med det menade han att man måste kunna fokusera totalt 1000 procent på sig själv i början och då var det inte bra med spädbarn.
För man måste lära sig att äta.
Tror tom att han sa att de hellre sköt upp open ett år till för att allt det nya med bebisen skulle lugna ner sig och att barnet inte var såå beroende av mamma.
Jag vet vad du menar med åldern. Själv blir jag 31 och har inga barn än så visst känns det stressande.
Har inte läst alla inlägg i tråden men iallafall, min man har gjort denna op. och vi ångrar oss inte en dag. Han hade 55 kg övervikt, köpte aldrig kläder ville aldrig göra något, vi isolerade oss från andra. Nu har vi kul, köper kläder, köpt mc, umgås mad vänner, har härlig sex (jag hade inget problem med hans övervikt förut men är glad för att han mår så mycket bättre)
Vi har varit gifta i 25 år och älskar honom fortfarande oavsett vikt.
Maja och Felicia
Han mår kanon, men kan kräkas ibland om han äter för mycket men det är något men lär sig, (att inte äta för mycket alltså) det är tre år han op. Jag önskar dig verkligen lycka till kram
Jag förstod det som att om man har "akuta problem" kan man få komma snabbare till operation. Vad kan räknas som "akuta problem"?