-
http://www.akademiska.se/upload/4894/BMI4.htmDandie skrev 2007-04-26 20:07:29 följande:Är det någon som vet var man kan kolla upp sin BMI ?? -
Tyvärr är de så att de beror helt på vart i sverige man bor hur länge man får vänta. Stockholm har cirka ett års tid från remissskick till op och de är snabbt. Sös har haft något kortare då de började med dessa opar i aug förra året..., men börjar även de få längre kö nu....Anonym (Väntat 2år) skrev 2007-04-26 23:48:25 följande:En sak som jag funderat LÄNGE på är bara HUR & VAR dom drar gränserna läkarna eller de som bestämmer vilka som ska få inte få å hur fort de kan gå för viss medans andra får vänta i flera ÅR...Hur tänker dom och hur prioriterar dom???? Jag är 171cm väger runt 150Kg JAG har väntat snart i 2 år på OP... medans en vän til mig var till läkaren på hälsocentralen i September å fick remiss skickad hon är 172Cm väger 110kg min vän har fått reda på att hon kommer att bli opererad i augusti... Jag är GLAD för hennes skull, men JAG DÅ.. jag ahr väntat snart i 2 år......
Jag opades 10 månader efter min remiss skickades. -
Anonym väntat 2 år...
Har du fått någon bekräftelse att sjukhuset fått din remiss?? Har hört flera stycken som fått sina remisser skickade till fel instans och då ligger de bara där utan att någon gör något... Ring kirurgmottagningen på tillhörande sjukhus och fråga om de verkligen fått din remiss!
kram
-
Det räknar jag iskallt med att jag också kommer få!! Är ganska bra på att snacka för mig så de ska jag se till att de blir beviljat :Dtrollprinsessan skrev 2007-04-30 01:24:19 följande:i fredag så träffade jag en person som gjort en magsäcksop.. och hon får alla de plastikop som hon behöver. både buk, armar osv .. helt gratis -
Fy fan va oinsatt du är !!!! Visst att vi går ner i vikt och allt är hälsosamt med bmi osv. Vi har nått dit vi ville så att säga.Anonym (??) skrev 2007-04-30 15:30:55 följande:ursäkta mig, men hur kan ni kräva att landstinget ska betala?ok vid bukhäng som orsakar svamp od. det har vi i vårt landsting.men annan kosmetisk op borde ni banne mig få betala själva.hallå tänk efter.vi som inte opat oss kanske också vill snygga till brösten och magen mm.hur skulle det se ut om landstinget tar över all lyxoperation.nånting får man väl ändå kosta på, när man i dom allra flesta fall alldeles själv är ansvarig för att man en gång blev så överviktig.ni verkar gå från överviktig till skitviktig
MEEEEEN försök för din inre syn se hur en människa som gått ner ca 45-70kg på ungefär 1 års tid ser ut i kroppen..
Du kanske tycker man ska skylla sig själv?
Jag kan tala om att de är inte skönhetsoperationer de handlar om utan att över huvudtaget få en kropp man kan visa. Jag lovar dig att folk skulle kolla ännu mer avtändande på mig nu än när jag var fet... hela min kropp ser ledsen ut med all överflödig hud.
Jag kommer sträva efter en bukplastik, gäddhänget och låren.
Brösten kommer jag bekosta själv.
Sen kan du slå dig i backen på att jag var minsann exakt lika skitviktig som fet!! -
nudelbumsan skrev 2007-05-03 18:56:44 följande:Fy faan vad ledsen man blir.. Jag var å handlade å precis när jag går förbi systemet så står d där ett par killar kanske 14-16 års åldern å tittar på mej å skriiiker Fyyy fan titta på det äcklet fy faan så jävla fet bäst du går till viktväktarna el bara gå å dööö ingen som bryr sej ändå om dej!!!, då tänker man å gråter en skvätt ja varför inte dö?!? hmm sitter å gråter just nu bara för att få hör en sak har förstört hela min dag, Jag har ju haft en ganska bra dag idag.. Vad ska man göra med sitt liv egentligen?!?Du anar inte hur bra du är och att du har precis samma rättigheter som alla andra!! Försök även om de är svårt att låta de rinna av dig. Du ska inte lida för andras okunskap!
stor kram till dig!
-
Visst är de jobbigt! De (få) ggr jag fått höra glåpord har jag mått riktigt dåligt och de har alltid resulterat i att jag börjat hetsbanta nån månad eller två....nudelbumsan skrev 2007-05-03 21:59:49 följande:jofimiel: Man känner sig liksom så utsatt el rättaresagt utpekad på nått sätt.. Jag mår så illa när jag får höra sånna saker.. Har fått höra d sen jag var 6 år nästan varje dag i skolan, man borde lixom bli van med d känns lika tungt å jobbigt varenda gång nästan värre.. Tycker d e konstigt att jag orkat med så här långt i 22 år och varje gång så känns d som att ja inte orkar en gång till, att dom ens yttra sig så om andra. Våga sitta på stan å skrika rätt ut till envuxen speciellt när d står andra runt omkring, Jag skulle ALDRIG göra sånna saker mot andra. Känns jätte jobbigt när jag ser ett barn mobbar ett annat barn å sen säger jag d till föräldern å hon reagerar knappt säger att barn är barn men hallå ska världen funka så? ska man lära sina barn att d e okej att mobba andra för dom är ju bara BARN skulle min son säga så till någon annan skulle han få veta att han lever, men ibland känns d som att andra inte tänker som jag å då börjar man fundera på om d e fel mitt sätt att uppfostra? hmm vet inte vart världen är på väg.. Trollprinssesan: Nej man bryr sej hela tiden varje gång man får hära nått sånt.. Att man inte är värld att leva bara för att man är tjock? Men d kanske är så? ibland fundrar jag på det att jag kanske inte har rätt att leva för att jag är tjock?!?
Sist de hände va i kön på krogen, jag skulle hämta min jacka o de står två karlar i 30 års åldern bakom mig och även om de visar o skrattar o inte säger nåt rakt ut så förstår jag ju...
De lät typ... "nä fy FAAAAAAAAAAn, har du sett?!"
Dra åt heeeelvete så groteskt.... jösses..
men vet du, detta va 2 dagar innan min operation och jag var så full me pirr inför så jag vände mig om och sa att har dom problem med min vikt kan dom ta de med mig istället för att snacka bakom min rygg. Jag sa att jag förstår om de uppfattades som äckligt men sa att de kunde hålla detta för sig själva och inte till mig då jag inte blir smalare pga det iaf.
De bad faktiskt om ursäkt, fast jag godtog den inte...
känslan att få säga ifrån var så jävla skön, du ska inte va elak tillbaka med ful osv... utan de bästa är nästan att säga... " vet du va illa du gör mig när du säger sådär" .... eller nåt i den stilen. -
-
-
TAck gulle dig! Jag lovar dig att du kommer rasa du oxå!nudelbumsan skrev 2007-05-03 22:30:21 följande:Jofimiel: åhh så himla fin du är.. Jag önskar min op kommer sluta som du.. Längtar redan.. Har du d mycket jobbigt.. kram till dej å många grattis till alla dina kilon minus
Jag mår hur bra som helst! Jag har inga som helst problem om jag äter bra....
Äter jag bra- mår jag bra...
Jag unnar mig gott som kakor,glass och vissa godis som jag inte dumpar på under helgen ... jag svullar inte för de är omöjligt me lillmagen...
men jag kan äta allt, med lite "hjärna" så att säga...
stora kramar -
TerrorMorsan skrev 2007-05-03 22:37:18 följande:vilken skillnad!!! vad hade du för st på kläder innan OP???jättefin, hoppas du mår bra i själen medJag har aldrig mått bättre!! :D
Jag hade 56 i kläderna på bilden och större än så blev de aldrig även om de kanske hade behövts. jeansen på bilden är samma som dessa...

... nu kommer både jag o dottern i dom!
Nu har jag 48 i jeans och jag kan ha XL och L i tröjjor.
-
haha topmodel.... ja jösses.... man e inte vacker naken... men de kan jag leva med :D men de blir MASSA hud efter en sån viktminskning!nudelbumsan skrev 2007-05-03 22:44:19 följande:Jofimiel: jag hara bara svårt att tänka mej själv som mindre lixom=) okej.. man lär sej ju att äta rätt när man gjort en sån op känns bara sååå långt tills jag ska göra den eftersommaren hösten men d e snart ändå=) kram kram å hoppas du rasar ännu mer snart sej jag dej ju på tv på topmodel=) kraaam
Hur mkt övervikt har du?
Vet du att jag trodde inte heller att jag någonsin kunde gå ner, "före och efter" bilder fanns lixom inte i min fantasi att jag skulle kunna ta!
SNART är de din tur! -
Du kan bli gravid absolut!! De vill helst att man väntar ett år efter operation så de snabba viktraset har stannat av lite. Sen är de fritt fram!Anonym skrev 2007-05-03 22:47:36 följande:Kan man skaffa barn efrter en GBP? Måste man i så fall vänta visst länge innan man fixar en graviditet och är det risker med det hela??? -
Du är precis lika som mig på opdagen.nudelbumsan skrev 2007-05-03 22:54:26 följande:jag väger 142 kilo och är 173 cm lång så jag har maaaassor med övervikt..
Jag vägde 142,8 när jag opades - 147kg som mest. -
Nä folk trodde inte jag vägde så mkt som jag gjorde heller - sa dom iaf... säkert bara för att vara snälla för jag ser ju själv hur enorm jag var.nudelbumsan skrev 2007-05-03 23:01:24 följande:fast d e så himla konstig på mej för alla tappar hakan när jag säger vad jag väger för alla gissar på 100 kilo inte över?!? om d bara kunde vara så=) Men d kanske är hur man lägger det.. Jag e ju lixom stor å "fast" överallt har ju ingen stor mage å ingens tor rumpa el höfter, å inget som hänger läkaren trodde inte jag skulle bli "sladdrig el häng när jag gått ner *håll tummarna*..
Jag ska väga mellan 70-85 för att vara normalviktig har jag fått uträknat då min benstomme väger 12kg (normalt för kvinnor är ca 8 kg).
Och tyvärr är de nog så att går man ner nästan 70kg kan inte huden dra ihop sig så du får nog räkna med häng e jag rädd.... bättre att räkna iskallt me att de kommer hänga så blir de en bonus om de inte är så mkt när man e klar.
kram -
Trollprinsessan >>
De va under en hälsoundersökning genom jobbet jag fick reda på det, de mäter knäna och handlederna med nåt instrumment och kan genom detta få en vikt på benstommen.
kram