Inlägg från: Mrs Kaffelatte |Visa alla inlägg
  • Mrs Kaffelatte

Gastric Bypass (GBP)

Maja o Felicia:

Nej faktiskt inte just nu på rak arm.
    Jag har beställt boken så den lär väl komma vilken dag som helst.

Fick Acomplia utskrivet i måndags, ska hämta dem till helgen och se om de kanske hjälper... Är så rädd...

• Mrs Kaffelatte

Fick hem boken i dag..
    Börjat läsa lite smått..

WOW vilken bok.. Hon beskriver precis som jag känner mig.. Och då har jag bara kommit till 3 kapitlet än!!

• Mrs Kaffelatte

Bokus tror jag..
    De hade fri frakt om man uppgav bokrea2007 eller nått sånt..
    Sen hittade jag en 50:- bonuslapp från Konsum och det där så den fick jag med dra av..

• Mrs Kaffelatte

Tjena mors Zebra71.

Klart som sjutton du får vara med oss.. Vi tjockisar måste hålla i hop...

Va intressant med GB op..
    Kan du inte berätta lite om vad som hänt och hur den går till ect.

Själv har jag svårt att förstå att man fortfarande gör GB när det finns risker med att den inte fungerar och att många blir om opade, konvonterade till GBP.

ps. Ber om ursäkt om det är någon som tar illa upp för att jag kallar oss tjockisar.

• Mrs Kaffelatte

Tack Zebra71.
    Underbart att få läsa om den operationen.

Hur upplevde du själv open och tiden där efter??
    Svårt att äta/vänja sig att äta.
    Ont?
    Komplikationer ect.

Hur lång tid tog det innan den "inte kunde fylla bandet mer"?

Många frågor men det snurrar rätt friskt i mitt huvud, mer än vanligt faktiskt..

• Mrs Kaffelatte

Meduziz:

Då sitter vi i samma båt..
    Jag har åxå pco-s och har försökt att få barn men eftersom det misslyckades så får jag ingen hjälp just pga övervikten.
    Då tog jag tag i detta med open.

• Mrs Kaffelatte

Nudelbumsan:

Jag fick vänta nästan 2 år från att remissen var skickad tills det jag fick komma in på möte.
    Här i Dalarna så har vi ett stormöte 20-30 personer där vi under en en halvdag fick tala med kirurgen och en dietist.

Sen var det upp till oss själva att ta kontakt när vi var "redo" för detta.
    Då har vi 3-12 månader (lite olika vad som ahr sagts) på oss att visa att vi kan vända viktkurvan neråt och detta ska dokumenteras hos viktväktarna, på vårdcentral eller dylikt.

När detta är klart så blir vi kallade på ett möte (ensamma) med kirurgen och därfrån skulle man mer eller mindre gå ut med en op tid.

Men som anonym ovan sa: Det är såååå olika från ställe till ställe.

Här har vi inga viktmöten eller kurser.

Så som tingeling82 sa:

Det tar tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid.

Kortast tid tar det om man ringer Sophiahemmet i Stockholm och gör det privat. Då kan man komma in inom en månad.
    Kostnad för det beror lite på med öppet tror jag kostar 100000 medans titthål 120000.. (ej säker på summorna men där omkring)

• Mrs Kaffelatte

Skrotis77:

Ja det kan man ju lugnt påstå att det har gjort för dig, gått fort alltså.
    Ändå så går det inte såååå långsamt för mig heller eftersom de har sänkt "prövotiden" från 1 år till 3-6 månader..

Men men samtidigt så är det bra tycker jag, så får man tid att verkligen tänka igenom detta. Det är ju liksom ingen liten grej man ska genom...

Men från möte till op tror jag det kan ta 1 år för mig..

Har läst klart boken, helt klart värt att läsa..
    Man känner igen sig i nästan allt!!!!

• Mrs Kaffelatte

Anonym Vikt op?:
    Jag ska svara på dina frågor utifrån vad som gäller på "mitt" opererande sjukhus.

"Är det någon som vet om man måste ha ha det dokumenterat att man lidit av fetma i 5 år för att komma ifråga för op eller räcker det med att ha gått hos mvc ett tag under en graviditet och visa dem pappren och sedan vägt sig själv så de litar på ens ord?"

Här så måste man ha dokumenterad viktnergång av VV eller av VC el dylikt.
    Egna vägningar gills inte.

"Är det ett krav att man testat mediciner först? Är minst sagt lite fundersam på dessa mediciner då åtminstone en av dem inte alls verkar höra ihop med antidepressiv medicin som jag har."

Ja kirurgen kräver att man har försökt med diverse olika alternativ. En operation ska vara ABSOLUT sista utvägen.
    Sen om det måste vara medicin eller om det bara räcker med vv, cambridge, zoonterapi och dylikt vet jag ej.

"Någon som vet om det är ok att ha tvångssyndrom och lätt astma för att bli opad?"

Tveksamt eftersom man måste som anonym ovan säger:Vara psykiskt stabil (inte deppremerad, inte hetsätning ect)
    Jag blev tillsagd att "komma över" min deppretion och sluta med medicin först. Medans jag vet andra som äter antidepp-medicin och får bli opade.

"Vad krävs i övrigt?"

Se anonym inlägg nr 145.

"Kan man, om det är inom samma landsting, få välja att bli opad på ett sjukhus som ligger längre bort som har kortare väntetid eller är det alltid det närmaste som gäller? Vore jättetacksam för alla svar."

Vet ej.

Prova med att få en remiss du kan ju inte få värre än ett nej.
    Lycka till. Jag håller tummarna för dig!

• Mrs Kaffelatte

Anonym Viktop?:

Jag tog beslutet att låta läkaren skicka remissen för att sedan gå så långt som jag själv ville.
    Det tog nästan 2 år från det att remissen var skickad tills jag fick komma in på mötet och inte ens då var man "tvingad" att göra detta.
    Men se till att få en remiss, gå på mötena och se vad läkarna har att säga.
    Under tiden (långa långa tiden) kan du fundera på om du vill eller inte.
    Alla blir vi kallsvettiga och fundersamma innan vi "landar" i våra beslut.

Kolla in på viktop.se. Där finns hur mycket som helst att läsa. MAn får se före och efterbilder och får tala med folk som är opade och folk som inte är opade osv.

Hurvidare din övervikt gäller kan bara en operande kirurgen svara på. Vissa opererar vid BIM 35 fast man inte har några probelm andra är benhårda på 40 om det "bara" är knäna som gör ont.
    Men som sagt var, alla sjukhus är olika.

viktop.se så finns det trådar för varje landskap/län där man kan gå in och läsa om vad som gäller vid sitt egna län.

Stygnen går inte upp om man tabbar sig nån gång. Du kan inte äta ordentilgt första tiden medans det läker och sen har du inga stygn kvar utan då har ju alltihopa vuxit/läkt ihop.

Ja man kan få men och ja det kan vara fara för ens liv.
    Men det är så procentiellt så det är inget att tala om.
    Du kan ju ramla på konsum och bryta bägge benen... Det GÅR ju liksom men det är ju inte såå vanligt at man göra det..
    Hänger du med??

Om du vågar så får du gärna skriva till min inkorg så kan jag försöka svara dig ännu mer.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)