Anonym Vikt op?:
Jag ska svara på dina frågor utifrån vad som gäller på "mitt" opererande sjukhus.
"Är det någon som vet om man måste ha ha det dokumenterat att man lidit av fetma i 5 år för att komma ifråga för op eller räcker det med att ha gått hos mvc ett tag under en graviditet och visa dem pappren och sedan vägt sig själv så de litar på ens ord?"
Här så måste man ha dokumenterad viktnergång av VV eller av VC el dylikt.
Egna vägningar gills inte.
"Är det ett krav att man testat mediciner först? Är minst sagt lite fundersam på dessa mediciner då åtminstone en av dem inte alls verkar höra ihop med antidepressiv medicin som jag har."
Ja kirurgen kräver att man har försökt med diverse olika alternativ. En operation ska vara ABSOLUT sista utvägen.
Sen om det måste vara medicin eller om det bara räcker med vv, cambridge, zoonterapi och dylikt vet jag ej.
"Någon som vet om det är ok att ha tvångssyndrom och lätt astma för att bli opad?"
Tveksamt eftersom man måste som anonym ovan säger:Vara psykiskt stabil (inte deppremerad, inte hetsätning ect)
Jag blev tillsagd att "komma över" min deppretion och sluta med medicin först. Medans jag vet andra som äter antidepp-medicin och får bli opade.
"Vad krävs i övrigt?"
Se anonym inlägg nr 145.
"Kan man, om det är inom samma landsting, få välja att bli opad på ett sjukhus som ligger längre bort som har kortare väntetid eller är det alltid det närmaste som gäller? Vore jättetacksam för alla svar."
Vet ej.
Prova med att få en remiss du kan ju inte få värre än ett nej.
Lycka till. Jag håller tummarna för dig!