Inlägg från: Maja o Felicia |Visa alla inlägg
  • Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Mervis skrev 2007-04-15 21:54:35 följande:
    ska till min läkare på fredag fick denna tiden för en månad sedan, har inte sovit ordentligt sedan dess. ska se om jag får göra operationen... hoppas verkligen det för jag har bantat sedan fem år tillbaka och det går bara inte... gick på en diet som dom på sjukhuset hjälpte mig med, gick ner 26kg och gick upp 46.. försökte igen gick ner 5 och gick upp 15 på det. mitt BMI är 42.9.. jag är sjutton år gammal, har mina föräldrar på min sida som stöttar och hjälper. men det är inte samma sak att prata med dom som att skriva till er, ni sitter mer eller mindre i samma sitts.-

Hej Mervis!

Hoppas att det går bra hos läkaren. Jojo bantning vet jag precis hur det är!! Ner 5 och upp 10... Inte så kul! Vad skönt att du har bra stöttning från din familj! Jag hoppas av hela mitt hjärta att du kan skriva av dig här inne och att du får svar på dina funderingar! Jag blir glad att jag startade tråden och att *vi* är så många som har hittat hit och att vi kan stötta varandra! Och glädjas!!

Jeanette

• Maja o Felicia

Fått tid på Onsdag hos dietisten! Skönt!!!

• Maja o Felicia
    Mervis skrev 2007-04-16 19:10:10 följande:
    Maja o Felicia: Ja, det känns verligen jättebra att så många pratar om det. En fråga. Kräks alla så mkt efter operationen?
    jag vet inte men om man äter för fort så  säger kroppen ifrån och det igenom att man spy upp maten för att i och med operationen så mister man magsyran som bryter ner maten.. Men vad min läkare förklarade för mig så får man någon medicin som skall hjälpa till att bryta ner maten...

Rätta mig om jag har fel men jag tror att det är så här iallafall..
  • Maja o Felicia
    nudelbumsan skrev 2007-04-18 10:41:10 följande:
    NU äntligen!! idag kom mitt brev från kirurgen.. På tordag den 26 april ska jag dit 11.15 gud vad jag längtar ska träffa kurirgen.. ÄNTLIGEN som jag har väntat... *lycklig*
    GRATTIS!!!!
    Vad kul och pirrigt och spännander!! Förstår att du längtar!
    Vad kommer att hända på mötet?
  • Maja o Felicia

Hej!
    Nu har jag äntligen varit hos dietisten :) Maria, en jätte mysig tjej som var helt mänsklig *fniss*
    Jag fick tider 1 gång i veckan, skall då föra lista på vad jag äter, klockslag och senare oxå hur mycket jag äter i mängd.
    Hon sa att jag måste våga lite på min egen förmåga för jag sitter inne med all kunskap och att hon inte behöversätta mig in utan finnas där för stöttning och frågor och som min alliance på vägen! Jag hade bra inställning och var positiv till förändringar.. Känns så skönt men nu har jag inte tänkt på annat än MAT, GODIS, FET PIZZA och JÄTTE MACKOR! Åt nyss och hde det varit igår så skulle jag ha varit mätt nu men i dag känns det som att jag skall hungra ihjäl! Vet att det är undermedvetandet som arbetar för högtryck eftersom att mitt känsloliv skall förändra sin relation till *tröstätandet*.. Vi har 3 kalas nu på en vecka, Maja blir 1 år nu på fredag och samma dag så fyller *plast* farfar och fredag nästa vecka fyller farmor år. Maria sa att ät ett mål mat precis innan kalaset börjar så att du är mätt och nöjd, då är det lättare att äta bara lite av tårta eller bakerken. Då kan man *unna* sig bara för att det är gott och att man skall ta en bit av det GODASTE och sen kan det räcka.

Jag hade gått ner sen jag var hos docktorn i allafall :) 2 månader sen nu.
    1 kg i månaden tyckte hon var precis lagom för mig att gå ner. Det är ingen bantning utan ett nytt liv..

Känner mmig hungrig och förväntansfull!

Maria berättade oxå på min fråga om man går ner mycket under tiden man står i kö, kan man då bli nekade OP? För mig känns det lättare nu när jag ser hjälp inom räckhåll men jag vet att jag behöver hjälpen där borta!!
    Hon berättade att NEJ man får sin OP iallafall men däremot finns det människor som stått länge i kö och under tiden hittat sitt sätt och känner att nej, jag vill inte ha någon OP. Jag klar det här utan och kan då leva ett bra liv utan alla komplikationer, att ha möjligheten kvar att äta det jag vill.. Men det är en av anledningarna till att gå till dietist, att man skall vara 100% säker på att en OP är min sista utväg!

Känns bra nu...

• Maja o Felicia
    nudelbumsan skrev 2007-04-18 21:54:52 följande:
    Maja O Felicia: Ja jag vet inte d var ju den första kalelsen till kirurgen den som dom skickar från vc.. Så d blir väl att prata å bestämma om jag får göra den el inte.. Men jag hoppas på d iallafall.. roligt att du fick ett positivt svar på din fråga hos dietisten å grattis till din kilo du har gått ner!!
    Tack..

Ååå.. vad jag längtar tills jag oxå får en kallelse! Jag är jätte glad för din skull!!
    Kärlek, ömhet och värme det är min barn!
  • Maja o Felicia
    Anonym (nervös!) skrev 2007-04-18 23:41:21 följande:
    på fredag ska jag träffa min läkare och be om remissen... är jättenervös inför det och hoppas jag får göra OP, har 43 i BMI, finns chansen att han säger nej tro?
    Hej! Han kan inte säga nej till dig vad jag har förstått utan han måste skicka din remiss och sen är det dom andra som gör avgörande beslutet.. Men 43 i BMI det är väll fettma om jag inte missminner mig så du borde inte få några problem :) Jag var oxå jätte nervös.. Allt blev flamsigt under mitt läkarbesök, jag skrattade åt det mesta för att jag var så nervös!! Men det gick ändå bra och jag talade om hur jag kände så att han förstod att det var mina nerver och att det är en sån enorm press man burit på innan man vågat ta sig dit och när man sitter där så kan det brista..
    Det kommer säkert att gå jätte bra för dig!!

Lycka till!!
  • Maja o Felicia
    nudelbumsan skrev 2007-04-18 23:59:25 följande:
    Anonym: d är inte läkaren som bestämmer om du får göra den el inte d är kirurgen sen.. Men d kommer säkert gå jätte mega bra å att läkaren skickar upp en remiss till kirurgen till dej.. Men skulle han säga nej så tjata å taja lägg dej gärna ner på golvet å skrik som ett barn d sa min mamma till mej att jag skulle göra... Vet du vad jag sa till honom när han sa nej jag sa- jag går inte härifrån förren jag fått ett ja å får jag inte d så får du lyfta ut mej härifrån å d blir inte lätthehe så jag fick ett ja tillslut=) Lycka till!!
    Du är helt underbar!!!
  • Maja o Felicia
    Anonym (BM1 42) skrev 2007-04-19 09:47:09 följande:
    Skrev här i början av tråden men har sen dess mest läst... iallafall idag tog jag mod till mig och ringde och beställde tid på VC... ujujuj, va nervöst men nu är iallafall det första steget taget!
    Grattis!! Vad härligt.. Men visst känns det lite hemskt oxå? Det är ju så himla stort med en sån här op, man kan aldrig få den ogjort... Och ändå en sån underbar befrielse att det finns ett slut på denna övervikt och allt den drar med sig!!!
  • Maja o Felicia
    Anonym (BMI 50) skrev 2007-04-19 11:53:06 följande:
    Nu är det klart och remissen kommer att skickas. Han trodde att jag kanske skulle få kallelse till kirurgen till hösten och sedan op om 1 år eller så. Fast samtidigt sa han att han har ju inte riktigt koll på väntetider eller så.....Men nu är bollen i rullning på riktigt och det är "bara" att vänta på remissen.....
    Grattis!

Vad roligt ,det börjar hända saker för oss allihopa... Det är så skönt att ni är här och att vi har varann..

Tack
  • Maja o Felicia
    Carolina76 skrev 2007-04-19 12:42:52 följande:
    Hej!Hittade precis denna tråd, men har inte läst alltihop.Vill bara berätta lite om mig själv.På lördag den 21/4 är det 1 årsdagen av mitt nya liv.Då är det 1 år sedan jag gjorde en GBP på Carlanderska i Gbg som jag bekostade själv.Visst, det kostade 120 000 kr, men det har varit värt vartenda öre. Jag har inte aft något besvär öht, utan har bara positiva saker att säga om den. Och jag skulle aldrig avråda någon från att genomgå den.Idag sitter jag här 47 kg lättare, och det är en befrielse.Självförtroendet har blivit större, självkänslan har blivit bättre, jag e gadare, piggare och tycker att livet är mycket roligare nu.Kom precis hem från en skidresa. JAG PÅ SKIDOR, om ni bara visste vilken känsla det var. Jag har bara åkt en gång förut, för kanske 15 år sedan. Men när killen på skiduthyrningen frågade vad jag vägde så kunde jag svara på det utan att skämmas.Hoppas att detta kanske kan hjälpa ngn annan till att ta ett beslut angående op.Ni får gärna höra av er om ni har några frågor./ Carolina
    Hej :)) Vad roligt att du hittade hit!!  Välkommen :)
    Vad kul att allt har gått så bra för dig!

Vad var det som gjorde att du bestämde dig för OP? Och varför har du gjort den privat?

/Jeanette
  • Maja o Felicia

Hej alla här inne...
    Nu var det länge sen jag skrev.. Skall till dietisten på fredag.. Nyfiken..
    Det går så där, vet att jag äter för lite! Blir frukost, lunch eller middag och kvälls fika.. Jag känner mig förvirrad fast jag vet exakt hur jag skall äta.. Förstår inte mig på mig själv nu :/

Skall hoppa in i duschen nu o göra mig iordning, skall till min nagelkosmolg nu kl 11 och farmor kommer o är barnvakt...

Kram Jeanette

• Maja o Felicia

Hej!
    Hur är det med er så här på lördag? Själv så är jag totalt nere i dag! Hade bara gått ner 100% igår när jag vägde mig :(
    Min *läxa* denna vecka är att äta både lunch och middag.. Och jag börjar på en 6 veckors vattengympa, dietisten skriver er remiss och om jag hade tur skulle jag få börja redan på torsdag. Det är 2 gånger i veckan.

En riktig skit dag :(((

• Maja o Felicia
    nudelbumsan skrev 2007-04-26 21:19:01 följande:
    Anonym(BMI50)Tack!!! e sååå överlycklig.. jag fick remissen skickad i januari å fick komma idag.. Sen var jag där 10 min å han sa att op blir det efter sommaren men är d nån som lämnar återbud nu så skulle dom ringa så om jag blir opad efter sommaren så e d ca 6-7 mån allt som allt=)
    Grattis!!!!!!!!!!!!!
  • Maja o Felicia

Hej
    Hur är det med alla? Är inne så lite nu, Maja har börjat röra sig mer och godtar inte att ligga här vid datan och leka längre..

Skall läsa i kapp lite nu :)

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)