Inlägg från: egil |Visa alla inlägg
  • egil

UFC PRIDE K1 Martialarts

Jag är fighting-frälst, tränar inte längre men har kört boxning och thai när jag var yngre...
    Följer slaviskt Pride och UFC, tycker att det är roligt att sporten verkar ha exploderat i USA.
    Kul att se Crocop i UFC, jag blev inte besviken. Synd bara att han förmodligen kommer att få möta Randy om titeln. Jag gillar verkligen honom och det kommer att smärta mig att se honom brutalt knockad av Crocop.

• egil

Pride FC och UFC är organisationer som anordnar tävlingar inom "Mixed martial arts" (MMA). Det finns lite olika variationer av regler men förenklat kan man säga att det är kampsportsmatcher som tillåter slag och sparkar och knän ungefär som i thaiboxning. Utöver detta får man även ta ner varandra på mattan, på marken får man brottas, ta olika ledlås och även slå på varandra.
    Ibland kan det faktiskt uppstå en aning homoerotiska situationer...

• egil

Om du med "de traditionella kampsporterna" menar de östasiatiska håller jag inte riktigt med. Om man tittar på hur fighting-sport ser ut idag skulla jag vilja påstå att de som har varit mest inflytelserika är Boxning, Brottning, Thaiboxning och braziliansk ju-jutsu. Av dessa är 2 av västerländskt ursprung, vet inte om thaiboxning räknas till de "traditionella" och slutligen då BJJ. BJJ, är enligt mig den enda kampformen med rötter i östasien som har relevans för dagens fighting och då har den kraftigt modifierats i Brasilien...

Svar på tråden UFC PRIDE K1 Martialarts