• jrf

Mat till 30 års fest!!!!!!!!!!!!

Min 30 årsdag närmar sig sakta men säkert o då ska jag bjuda mina syskon o föräldrar på mat.Jag vet bara inte vad.

Så jag hoppas att det är någon som har nått tips att komma med.
    Gärna gluten o mjölk fritt,så slipper jag laga olika rätter.

• Svar på tråden Mat till 30 års fest!!!!!!!!!!!!
  • Nyfiken gul

Tacobuffe kanske?

Eller buffe över huvud taget... Då får alla det dom vill ha o det är myyyycket lättare att ta hänsyn till allergier o vad man inte vill ha...

bara tex att köpa en burk laktosfri creme fraiche o hälla upp i en egen skål o ställa fram...

• tvåan i april

Hahaha jag tänkte också på taco buffe....mmmm jätte gott!

• CuteLilleMyGirl

Jag ska ha ca 15 stk på 30-årsmiddag om ngn vecka, och jag ska laga Amerikansk köttfärsrätt. Enkelt, med massa tillbehör så man kan variera efter tycke och smak.

Köttfärs och lök steks i hop. Gör sås av grädde (kan avar laktosfri/reducerad), chilisås och curry, häll över och in i ugnen ca 10 min. Serveras med ris, sallad, baguetter och mango chutney, jordnötter, riven ost, syltlök och kokos.

Enkelt, då alla tar det tillbehör de önskar.

• jessie79

När sambon fyllde 30 år i januari så bjöd vi släkten på smörgåstårta (köpt)
    1 v senare hade vi fest för lite vänner, vi va 14 st o då gjorde jag tacopaj i 2 långpannor. Alla uppskattade det o det blev en hel del över.

• jrf

Tack för tipsen.
    Jag tar gärna emot fler varianter.
    Det är en hel del barn med också å alla äter tyvärr
    inte tacos.

• helenasthlm

Grekisk buffe!

Taco äter man ju så ofta hemma säkert.

Älskar min Angelina!
  • jojjsa

När jag fyllde 30 hade jag plockmat: kycklingklubbor, köttfärsspett, små minipajer (varma med ost och kalla med skaldjur), olika röror, grönsaker och nybakat bröd...

• Leah1

Hejsan!

När jag fyllde 30 körde jag med buffe, hadde lite blandat som:

ingefärsmarinerade kyckling spett
    kryddiga färsbiffar
    falafel
    hummus
    tzatsiki
    cous-cous sallad
    grönsallad
    bröd
    och ngn kaka tror jag

• Pollyman

tjälknöl och potatisgratäng... mums.. med sallad
    Vi ska själva ha 35 års kalas om 14 dagar då ska vi bjuda på Porterstek och potatis sås vinbärsgele och sallad Jättegott och enkelt och eftersom det är upp och ner i vår lägenhet för vi håller på och flyttar verkar detta enklast....

• jrf

Pollyman:

Har du något recept på porterstek så tar jag gärna emot det.

• Pollyman

japp enkelt och gott
    ca1½kgbenfritt nötkött(bog, fransyska eller ytterlår)
    1 flaska porter eller mörkt öl(3½dl)
    ½-1 dl svartavinbärssaft
    1dl soya
    1 tsk timjan
    5-6-enbär
    5-6 svartpepparkorn
    2-3 buljongtärningar
    2 vitlöksklyftor
    1 stor gul lök
    sås
    8dl sky
    5 msk mjöl
    2 dl grädde

Välj en stor gryta så termometern får plats.Häll i all vätska.Lägg i kryddor. Dela löken grovt och tillsätt dern.Dela vitlöken och tillsätt den. Koka upp. Stick ned termometern i den tjockaste delen av köttet,och lägg den i porterblandningen. Låt sjuda sakta med lock.. Vänd en gång under kokningen. ta grytan från värmen när temperaturen är 75 grader efer ca 1 ½ timme(ytterlår 85 grader) Låt köttet dra 20 minuter i skyn. Skär i tunna skivor. (Kan göras dagen innan)
    Till såsen.Rör ut mjölet i lite grädde tillsätt resten av grädden i med skyn.Rör ned redningen i i den den heta skyn.Låt koka i 3-5minuter.
    Servera med kokt potatis sallad och någon god gelè.

• Pollyman

Du kan ju hoppa över mjölet och använda maizena istället. Använd mjökfritt alternativ till grädde....

Svar på tråden Mat till 30 års fest!!!!!!!!!!!!