• Skummis

Hjälp! Ändra layout på blogg.se?

Hej!

Undrar om någon vet hur man gör för att ändra bakgrundslayouten på blogg.se till ett eget alternativ. Jag kan inte html, men man kan gå in i redigera stilmall. Har lyckats ändra så min bakgrund är enfärgad i en egen vald färg, men hade gärna haft någon typ av bakgrundsbild/mönster.

Nån som vet hur man gör o är en hejare på att förklara för puckon som jag?

• Svar på tråden Hjälp! Ändra layout på blogg.se?
  • iiaaa

Hej!

Har bloggat på Blogg.se(mariasdagar.blogg.se) ganska länge men övergått till Wordpress(mariasdagar.wordpress.com). Jag ska gärna försöka hjälpa dig:

Om du går in på "Design"-fliken och trycker på "Redigera stilmall" så kommer html-koden upp. Allra längst upp ser du detta:

body {
    margin: 0px;
    padding:0px;
    background: #FFFFFF url(www.marressida.com/marres/bilder/m_pixelbakgrund_53.gif);
    }

Du ser detta med background, med #FFFFFF - vilket står för färg. Eller så kan man välja länken med bakgrunde.

Om du vill ha en enfärgad bakgrund, så tror jag du bara kan ta bort länken, alltså länken mellan "parantes-tecknerna" och sedan lägga till färgen du vill ha. Istället för FFFFFF, vilket står för vit tror jag väljer du den färg du vill ha.

Här är en bra sida med html-färgkoder:
    www.frenetic.se/guider/webbsakra.asp

Ta bort "FFFFFF" och lägga till den koden som din valda färg har.

Om du inte bara vill ha färg, ändrar du bara länken genom att ta bort den gamla länken som stod ovan för bakgrunden, alltså under färgen och klistra in länken till din bakgrund du vill ha. Sök på Google, de har massa.

Nu var länken till den bakgrund jag hade så med, men.

Hoppas du förstår principen!

Lite svårt att förklara.

Lycka till!! (Hör gärna av dig om du inte förstår, min virriga förklaring )

• Skummis

Tusen tack! Jag ska genast försöka! O om jag misslyckas så återkommer jag.

• Skummis

hmm... lyckades få dit en bild, men nu är det massor av vita lyckor mellan varje gång bilden är kopierad eller vad jag ska säga...

• Skummis

Lyckades! Det var nog bara den bilden som det var fel på! Blev rätt när jag tog en annan.

• iiaaa

Vad skönt! Hoppad du förstod någorlunda. Härligt att du lyckades!

• MissRock

Såhär ser mitt ut & hur jag än gör så GÅÅÅR det inte att ändra bakgrund! Vad gör jag för fel?!?! Såhär ser det alltså ut nu, helt oförändrat.

body {
    background: #F5DFB1;
    margin:0;
    padding:0px 0 14px;
    text-align:center;
    color:#000000;
    }

• iac

Går inte? Det verkar ju skumt... det ska ju gå att ändra om hur som helst i stilmallarna på blogg.se
    F5DFB1 är en typ sand/gul bakgrund, är det vad du har?

• MissRock

Japp, det är det jag har!

Dock, så sjuuuukt. Jag har provat hur många olika bakgrunder som helst men inget funkar. Nu tog jag bara en bild som sista test innan jag skrev här & tamefan på att helt plötsligt så funkar det!

Måste vara nåt med bildformatet kanske?

Svar på tråden Hjälp! Ändra layout på blogg.se?