• Jonasson

7v bebis alltid vaken 22:30-02:00. Kan jag påverka detta?

Min 7v flicka sover mkt på dagrna. Försöker förlänga hennes vakenperioder med mys, prat och lek men hon somnar snart igen. Sen är hon klarvaken som jag skrev och skriker som en tok om man lägger ner henne. (Även om hon ligger på el bredvid mig)
    Hon är inte hungrig och hon är lika vaken även om jag lyckas hålla henne vaken vaken som igår, 17-20:30 sov 30 min vaknade 21 somnade 21:30 och vaknade 22-01:30.(Hon sov större delen av fm, vaken mellan 7-7:30 och 14-14:45) Vill inte att hon ska bli övertrött och inte kan sova för det. vilka vakenstunder har era barn som sover bra under natten? Vänder det naturligt eller hur kan jag påverka?

• Svar på tråden 7v bebis alltid vaken 22:30-02:00. Kan jag påverka detta?
  • julia81

det är väldigt normalt. Din lilla är liten fortfarande och kommer rätta till sin dygnsrytm på egen hand. Markera att det är kväll genom att varva ner, ta på pyamas, släck ner, kanske lite magmassage. Min yngste somnade också sent, runt midnatt, fram tills dess slumrade han bara korta stunder. Vid 4,5 månader ändrades det plötsligt och han somnade vid 20.

• monkan31

Oj så väldigt likt min sons rytm. Men de är nog bara att följa barnets dygnsrytm, förr eller senare så fixar de till sej så de blir mer "normalt".

• Pokoyo

Min bebis är lika gammal och har börjat sova bättre på natten då han fick börja sova i egen säng mellan ca kl 19-22.30/23. Vi kom på att han blev överstimulerad och övertrött av det småsovande det blev med oss i vardagsrummet. Men visst är det svårt att lägga bebisen ensam av olika anledningr, men kanske kan det funka om ni hittar rätt stadie av trötthet och mättnad vid läggningstillfället. Du vet, trött men inte hysteriskt trött. Mätt men inte så mätt att det blir för mycket rap och kräk som väcker.

• glassen

Precis så var det här i början också. Det löser sig ganska bra på egen hand, men vi ansträngde oss också för att få det lite tidigare för varje kväll. Rätt som det var gick det bra att lägga honom i sängen en viss tid utan skrik. Nu är vi framme vid 23-tiden på kvällen och bebisen är 2,5 månad.

• Hanna

Exakt samma för oss med lillan. När vi la henne i egen säng blev det succesivt mycket bättre!

• vinterbabyn

samma här. kvällarna var ett enda vakanda förut. vid ca 10 veckor började vi försöka med kvällsrutiner. pyjamas på och i egen säng vid senast 22.30. (tidigare somna han vid 00.30 tiden efter massa strul. nu somnar han tidigare varje kväll i sin säng( ca 21-21.30). han somnar bra med en speldosa . Gnällde en hel del i början, men nu 3 veckor senare verkar han redan ha fattat att de är kväll o han ska sova.

• Jonasson

Tack för alla svar! Har nu insett att det kommer att rätta sig av sig själv ganska snart tror jag. Försöker lägga henne i egen säng när hon är sömnig. Ibland går det bra, ibland absolut inte. Då hon sover bättre intill mig så har jag nu planerat att hon får sova intill mig när hon behöver mammanärhet och så kan jag amma henne till sömns och med tiden till en bra sömnrytm. Får nog ha lite mer tålamod. Detta är andra barnet och det är därför som det blivit så jobbigt med nattvakandet. Svårt att vara vaken både dag och natt. Med första barnet kan man ju sova när barnet sover på dagen. Inatt har stora barnet sovit hos sin mormor så idag har jag fått sova ut och känner mig som en ny människa. Lättare att tänka klart då då nu hoppas jag att min "strategi" blir bra. Sen när nattsömnen blivit bättre så kan så småningom jag jobba vidare med egen säng. Storebror kommer varje natt med sin kudde o napp och sover hos mamma o pappa vilket han ska få ha kvar. Han är 17 mån och så lite extramys behöver han nu när han måste dela med sig av sina föräldrar. Tack alla!

• Jonasson

Glömde fråga om ni minns ungefär när det rättade sig? Jag försöker först att lugna henne i sängen, hålla henne i händerna, stryka henne över huvudet men inget får henne lugn förutom att gå runt och bära. Men det får vara så då och så hoppas vi på att det rättar sig snart.

Svar på tråden 7v bebis alltid vaken 22:30-02:00. Kan jag påverka detta?