• Cotton Candy

Vaccin = autism???

Läste nyss om en dokumentär från BBC där man hade upptäckt ett samband mellan den vaccin man ger mot mässlingar/påssjuka/råda hunda och autism.

Artiklen är på danska

www.dr.dk/presse/Article.asp

Nu blir man ju lite rädd! Finns det någon som hört talas om det förut? Och hur tänker ni nu? Tydligen är det ingen fara om man ger varje vaccin för sig istället för alla tre på en och samma gång - men är det möjligt i Sverige?

• Svar på tråden Vaccin = autism???
  • aleksa98

Jag arbetar inom omsorgen och där var en tjej som hade blivit utv. störd efter hon fick ngt vaccin som barn. Alltså född frisk och efer vaccin blev hon sjuk, konstigt. Obs hon blev inte autistisk, utan utv. störd

• Viran

Har hört det förut och har inte vaccinerat mina barn än! De är 2 och ett halvt. Det finns mer läskaiga saker med vaccin än det...
    Förbered dig för en hård smutskastnings tråd

Elvira, stolt mamma till Lilja och Otilia födda 040920 v. 30+3
  • Mammatillfem

De trodde att det kunde ha ett samband för några år sedan,då många upptäckte autism strax efter att de tagit MPR vaccin..men nu hävdar de att det finns inga som helst belägg för något samband.
    Jag var själv osäker för min minsta angående att kunna få autism av det,då hans halvbror,min sambo´s son från hans tidigare äktenskap,har en form av autism,AS,så vi väntade så länge vi kunde med att ta sprutan,med samma inställning från grannfrun och hennes barn,och tog den på vår son när han fyllt 6,i december.

• maskelinja

Det var på tapeten för några år sen och då var det i storbrittanien. Tänk istället vad som händer om ditt barn får tex mässling??? Sen tror jag att skulle det vara farligt med sprutorna så skulle dem stoppas.

• Cotton Candy

Orsaken till att jag kanske är lite extra nojjig är att dom mistänker att någonting hände med min kusin efter MPR-sprutan. Han är "lite annorlunda" och har varit det sen han fick sprutan; han var alltså som "vanligt" innan.

• Sencha

De studier som gjorde kopplingar mellan vaccination och autism har ifrågasatts och var gjorda på tveksamma sätt, och senare studier visar inte på några samband. Läs några utdrag nedan:

Kan mässlingvirus i MPR-vaccinet orsaka kronisk tarmsjukdom och autism?
    Svar: Nej. Frågan väcktes 1998 av en engelsk forskargrupp som flera år tidigare hävdat att mässling under graviditeten eller tidig vaccination mot mässling kunde leda till kronisk tarmsjukdom hos barnet. Hypotesen om ett samband mellan mässlingvirus och tarmsjukdom väckte stort vetenskapligt och medialt intresse och ledde till ett antal experimentella och epidemiologiska studier som inte kunde bekräfta den. Det visade sig också att hypotesen byggde på ett felaktigt laboratorieresultat.

I Storbritannien, Danmark och Finland har det gjorts stora epidemiologiska studier där man har jämfört förekomsten av autism före och efter införandet av MPR-vaccination i respektive land. Inte i någon studie har man hittat något samband mellan vaccinationen och utveckling av autism.

www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2277.aspx

Lancet återkallar artikel om MPR-vaccin och tarminflammation/autism

1998 publicerade The Lancet en artikel av AJ Wakefield om ett samband mellan MPR-vaccin (mässling-påssjuke-röda hund-vaccin) och dels inflammatorisk tarmsjukdom, dels utvecklingsstörning hos barn [1]. Den väckte mycket uppmärksamhet, och har sannolikt påverkat vaccinationstäckningen negativt, inte bara i England.
    I en on-line-publikation i Lancet 23 februari tar man tillbaka artikeln [2], och påpekar en rad irreguliariteter kring dess uppkomst. Allvarligast är väl att Wakefield agerade för en grupp föräldrar som drev ett rättsfall i frågan, och att han fått pengar från deras organisation, vilket han inte redovisade. Det var också felaktigheter kring det etiska godkännandet, och kring hur barnen till undersökningen rekryterades.

Det finns dessutom en mycket välgjord dansk studie från hösten 2002, som visar att det inte är någon förhöjd risk för autism hos barn som fått MPR-vaccin, jämfört med dem som haft mässlingen. Den (icke-signifikanta) skillnaden mellan grupperna går snarare åt andra hållet.

www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____3657.aspx

• Lilla Linnéa

Den omtalade sprutan är MPR-sprutan.
    Jag tänker att man får väga fördelarna mot nackdelarna. Vaccinerar man inte kan barnen drabbas av sjukdomar som kan ge långsiktiga skador. Det är lätt hänt att man glömmer bort dessa barnsjukdomar eftersom vi med vaccinationerna gjort att de för tillfället inte finns i Sverige.

Vaccin är ett läkemedel och jag tror faktiskt inte att det finns något läkemedel som inte kan medföra vissa biverkningar.
    Vaccination sägs inte orsaka biverkningar som autism mm.
    Jag själv tror att vi alla har en olika kemi i våra kroppar. Vissa är känsligare än andra. Därför kan det säkert vara så att en liten skara är mkt känsliga mot vaccinernas innehåll och drabbas av biverkningar som man vanligtvis inte drabbas av efter en vaccination. OBS! Detta är mina egna funderingar som inte alls kan styrkas med medicinsk fakta

Mina barn är vaccinerade efter rekommendationerna. För min del känns det bättre att barnen är vaccinerade.

• Cotton Candy

OJ tack för mycket spännande läsning!

• Cotton Candy

Men är det ändå någon som vet om det går att ta vaccinerna var gör sig? Dvs tre stycken istället för en cocktail?

Svar på tråden Vaccin = autism???