Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym

Fult ärr efter operation!!

Jag har gjort en bukoperation för en månad sedan.. Redan på sjukhuset blev såret infekterat och jag fick gå HELA sommaren utan att kunna bada osv med ett sår som var både STORT rött och sprack upp.

Resultatet nu är ett STOOOORT ärr över magen.. min mage ser ut som en röv och jag skulle aldrig visa den för någon.

En vän sa att man kan söka skadestånd eller liknande.. Är det möjligt??

På återbesök i början när mitt sår hade börjat krångla sa läkaren "Om ärret blir fult kan vi kanske fixa det senare", men jag vill absolut inte bli skuren i igen och riskera samma smärtsamma öde.

Nu är det ca 5 cm brett.. minst. och 40 cm långt... och ojämt och gropigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 13:36:08:
    Ett ÅR, inte en månad, menade jag.

• Svar på tråden Fult ärr efter operation!!
  • Muminmamman

Jag hänger inte med riktigt... Har du opererat dig för en månad sen? Hur kan du då gått hela sommaren med infektion i såret?

Om man får fula ärr efter omfattande ingrepp så kan man ju snygga till demmed plastikkirurgi när de läkt¨ordentligt och man utrett varför de inte läkte optimalt efter första operationen. Man försöker eliminera riskfaktorer som hämmar sårläkning såsom rökning etc.

Fast det är ju ditt eget val förstås. Vill du inte opereras igen så får du lära dig acceptera ärret som ju säkert blelnar med tiden.

• Anonym

jag menade för ett år sedan.

Bleknar? Det är inte rött eller så.. utan det är djupt mera.. Det ser verkligen hemskt ut. Det kommer absolut inte att bli mindre av sig själv..

Jag har varken rökt eller gjort annat som kan försvåra läkningen...

• Muminmamman

Ok, då får jag ihop det..

Men ta kontakt med nån annan kirurg som du kan diskutera med då? Då kan du fråga om risker och han/hon kan ge en fingervisning om hur det tror att en omoperation skulle gå. Det är nog det bästa. Sen efter att du fått all information du vill ha kan du fatta ett beslut om du vill operera om eller inte.

• Anonym

jag vill absolut inte opereras.. Det var sjukvårdens tabbe som tvingade mig till opereation sist och jag har aldrig varit mer om värre.

Min fråga handlade mest om ifall jag kan söka skadestånd, jag HAR trots allt fått lida mer än jag verkligen borde. och kommer så fortsätta.

• Muminmamman

Vet inget om skadestånd för fula ärr. Kolla med ditt försäkringsbolag och se om du kan få ut något där.

• linojo

Be om remiss till hudkliniken. Där kan du få hjälp med en form av kortisonspruta som gör att ärret bleknar och sjuker ihop. Om inte det hjälper kan ärret blekas med laser.
    Jag har fått sprutor i mina ärr då jag får keloid ärr (mycket upphöjda ärr) Jag tycker även att klådan som jag hade i ärren försvann.
    Lycka till!!

• Wizz

Ja du kan söka skadestånd hos ditt försäkringsbolag för vanprydande ärr. Men jag skulle tro att en operation för att snygga till ärret är långt ifrån lika komplicerad som din tidigare op. så prata med din läkare så du slipper må dåligt resten av livet.

• Anonym

Ja, man kan få ersättning för "missprydande" ärr!

• agonist

Jag fick ett fult ärr tvärs genom knät efter en olycka 2002, läkaren sydde tom stygnen fel Fick efter mycket om och men ut ca 50.000 kr pga dett, och mitt ärr är ca 10 cm långt och 1 cm brett.

• På Tiden

Men av vilken anledning blev du opererad från början? Vad var det som hände? Det betyder mycket för frågan om ersättning..

• MaijaO

Jag har haft uppe frågan med mitt försäkringsbolag (bild på ärret ses under starka bilder) men de täcker inte vanprydande ärr orsakat av operation. Men du kanske skulle kunna hävda sjukdom eller komplikation eftersom ditt blev infekterat?

• Anonym

Jag la ner en stomi. Kopplade ihop mina tarmar!

Eftersom att det blev infekterat på sjukhuset så är det ju inte jag som gjort fel... igentligen..

• På Tiden

Men som sagt, det beror lite på vad det var för operation TS gjorde... Det finns ju exempel på operationer där infektioner tyvärr är ganksa vanliga.. Tex vid blindtarmsop, då det räcker med att nudda den infekterade delen (som man plockar ut) mot den friska vävnaden så blir det infekterat.

Jag opereade mig för blindtarmen och fick svåra infektioner som krävde två operationer ytterligare inom fem dagar. Ärret blev inte så kanonsnyggt efter det. Det fick läka ihop utan stygn och är lite insjunket. DÄremot ingenting som läkarna rår för. Är jättenöjd.

Därför är det intressant att veta vad det gäller för OP.

Svar på tråden Fult ärr efter operation!!