• lalala

I vilken vecka skulle man kunna höra hjärtljud själv med stetoskop???

Det skulle ju kunna hjälpa mot oron när man tror att bebisen hux flux bara är borta...

Är i vecka 23, i så fall var kan man köpa ett och vad kostar det?

• Svar på tråden I vilken vecka skulle man kunna höra hjärtljud själv med stetoskop???
  • Becka21

Vi har ett stetoskop o vi har hört bebisens hjärta sen vecka 18.
    Men i början var det lite svårt att höra nåt..men runt vecka 22 så hörde vi varje dag.
    Är nu i vecka 27 o hör det lilla hjärtat jämt!
    Kan starkt rekomendera att köpa ett för det är jättebra att ha de dagarna när man är lite nojig av sig.
    Jag vet inte vart man kan köpa,för jag fick vårat av min mamma.

• Niquilota

Kolla i så fall innan du köper det. Jag lyssnade ett flertal ggr under graviditeten, men kunde aldrig höra några andra hjärtslag än mina egna, inte ens mot slutet. Enligt bm är det mycket svårt att höra med stetoskop.

Det finns ett slags hjärtljudsmonitor man kan köpa i babyaffärer, men jag tror att den är ganska dyr, typ 500:-. Du kommer att känna din baby varje dag, så det lättar ju oron lite, själv behövde jag inte tvivla på att han var därinne mer än någon enstaka gång och då fick bm lyssna.

Annika

• Dalle

Vi har köpt en "hjärtcensor" från Babyproffsen, den kostade 398:-. Jag är i v.24 nu och har inte hört ett enda ljud än !!... min bm trodde att det berodde på att min moderkaka ligger i framvägg och kan dämpa hjärtslagen lite - sen så är ju känsligheten i denna censor inte alls lika bra som den som bm har.... men snart så kanske vi hör något....

• pssst

Efter v 30 går det bra med toarulle! Det är lite billigare

• Edwina

Har försökt lyssna med ett stetoskop efter beben sen v 16 nu v20 men jag hör ingenting! bara mina egna tarmar klucka.
    Verkar funka för en del beror säkert på olika saker hur den lille ligger därinne och som Dalle skrev moderkakan kanske ligger i vägen.

Annars kan du köpa stetoskop i sjukvårdsbutiker för ett par hundralappar. Förrut fans det även på teknik magasinet i förenklad version för en billigare penning men jag vet inte om det finns nu för tiden, kolla. Hoppas du lyckas lycka till

Svar på tråden I vilken vecka skulle man kunna höra hjärtljud själv med stetoskop???