Som redan har nämnts så är det A och O att alltid jämföra priser när man handlar t.ex. på pricerunner, på så sätt kan man spara mycket pengar speciellt på tv, hifi, mobiltelefoner och dataprylar. Ett annat tips är att köpa saker under "fel" säsong, som exempel köpte jag ett tält i december när affären hade utförsäljning så istället för att betala 6500kr betalade jag 4300kr, förvisso fortfarande dyrt för ett tält men betydligt billigare än om jag hade köpt det till ordinarie pris. Förra veckan köpte jag cykelväskor till cykeln, totalt 5 st för 2000kr istället för ca 3500kr som var ordinarie pris när affären hade utförsäljning.
Det samma gäller klädinköp, är man inte intresserad av att alltid ha det allra senaste i klädväg kan man göra fynd när affärerna rear ut kläder och skor i slutet av säsongen. Jag har som vana att försöka köpa alla kläder och skor när det är utförsäljning och då passa på att köpa på mig så jag klarar mig ett bra tag. På så sätt kan man spara åtskilliga tusen.
Jag brukar alltid planera matinköpen genom att titta igenom alla reklamblad när de kommer och planera vad jag ska laga för mat utifrån vad som säljs billigt för tillfället. Sedan köper jag större mängder av en vara när den säljs billigt förutsatt att det rör sig om torrvaror eller saker man kan frysa in. Ett annat tips är att köpa matvaror vars bästföredatum är på väg att gå ut, då får man varan för halva priset och det är inget fel på den heller utan den håller sig x antal dagar utan problem.
Andra standardtips är att se över försäkringar, el, tele, mobil, och bredbandsabonemang regelbundet och byt till billigare alternativ vid behov. Byt alla glödlampor till lågenergilampor, sänk värmen i bostaden med någon grad, gå eller cykla istället för att åka bil och buss osv.
Ett annat tips är att börja skriva ner alla utgifter så kan man sedan gå in och titta vart alla pengar har tagit vägen, det kan vara intressant och ge folk en tankeställare.
Som någon nämnt så har det blivit lite av en sport för mig att jämföra priserna innan man köper saker och nej jag kan inte påstå att jag är snål, däremot lägger jag hellre pengarna på något kul istället för att betala överpriser om det inte är nödvändigt.