• Annicapannika

Firar katoliker påsk??

Vi funderar på att ta en barnfri semester under påsken till Rom, det skulle vara underbart att få komma iväg.

Sen kom vi på att det kanske är en massa ståhej under påsken, men firar katoliker ens påsk, de tror ju inte på Jesus i samma bemärkelse som kristna. Firar de påsk? Och om de gör det, gör de det samtidigt som de kristna. Vi vill ju inte direkt åka till Rom om det är massa vallfärder och dyl dit under den helgen, vi vill ju kunna vara superturistiga och se allt!

Någon som vet??

• Svar på tråden Firar katoliker påsk??
  • Clobberella

Japp, jesus dog och uppstod även för katolikerna. Och förresten ÄR katoliker kristna, protestantismen som vi tillhör här i sverige började som en utbrytargrupp från katolicismen (Martin Luther och allt det där).

• Juppepuppe

Det kommer att vara mycket tjo och tjim där i påsk. Processioner, mycket folk...

• Annicapannika

Misstänker det, att det kommer att vara mycket folk. Vi kanske ska välja en annan helg. Skulle ni åkt dit vid påsk?

• atten

katoliker firar i allra högsta grad påsk! vad menar du med att katoliker inte tror på jesus i samma bemärkelse som kristna? katoliker ÄR kristna...

• Juppepuppe

Jag skulle åkt dit,men det är ju för att jag tycker att sånt är kul. Jag hade hellre varit där vid ett speciellt tillfälle än en vanlig torsdag i juni, liksom!

• Kanelflicka

"men firar katoliker ens påsk, de tror ju inte på Jesus i samma bemärkelse som kristna."

Inte kristna? Hmmmm...

• Annicapannika

Okej.... jag har väl fel. Men jag hade för mig att de inte trodde på att Jesus är Guds son och att han dog för mänsklighetens skull. De ber ju till jesu mor och så vidare....

• Kanelflicka

jag vet inte hur det är just i Talien, men i många katolska länder håller många affärer och restauranger stängt under påskhelgen..

• Ellah
    Annicapannika skrev 2007-02-03 15:07:18 följande:
    Okej.... jag har väl fel. Men jag hade för mig att de inte trodde på att Jesus är Guds son och att han dog för mänsklighetens skull. De ber ju till jesu mor och så vidare....
    Som katolik tror man på Jesus precis som protestanter gör - protestantismen och katolicismen är grenar ur kristendomen, båda grupper är kristna. Maria vördar man för att hon är Jesus mor. Man kanske något att läsa på innan man vräker ur sig felaktigheter som är helt uppåt väggarna...

Rom går alldeles utmärkt att besöka, där är hur mycket människor som helst oavsett när man är där, och precis som någon skrev är det ett bra tillfälle att besöka staden då så myckt där är förknippat med religionen ändå.
  • Juppepuppe

Man behöver väl kanske inte ta allt så allvarligt. Hon var inte helt säker på det där med kristendomen. So what?
    Hon ville ha svar på en fråga, hade varit trevligt om folk hade vett att svara på det ts undrar över i stället för att hacka på varandra.

• Wida

Jag vet inte hur det går til i Italien men i Spanien ska det släpas runt på helgon dagarna i ända. De städer där semana santa är stort kan vara lovligt oframkomliga, nästintill stängda, under denna vecka då vägar måste stängas för processionerna.

• Annicapannika

Jaha, visste inte att folk skulle ta illa upp över att jag påstod något felaktigt som jag sedan bad om ursäkt för, ska aldrig mer upprepas. Jag ställde bara en enkel fråga...... går här hemma och försöker hålla huvudet över ytan och funderade på en miniresa för mig och mannen för att ta igen oss, ursäkta igen.

Ja, det är ju inte roligt om allt är stängt under påskhelgen, då åker jag hellre dit någon annan helg....

Svar på tråden Firar katoliker påsk??