• elia82

Köttfärspaj i långpanna!

Ska framöver ha kalas för 25 gäster o har tänkt att bjuda på bla köttfärspaj. Tänkte höra om någon har ett bra recept på det som går o göra i långpanna!

Alicia 041214 och Samuel 061128
  • Svar på tråden Köttfärspaj i långpanna!
  • AnnaK

Köttfärspaj i långpanna
    En härlig paj som du kan dubbla till hur många som helst. Pajskalet och fyllningen är helt förberedda. Sedan är det bara att sätta in alltsammans i ugnen ca 10 min före servering.

Det här behövs till 8-10 personer:
    4 dl vetemjöl
    2 dl grahamsmjöl
    1/2 tsk salt
    250 g smör
    3/4 dl vatten

Köttfärsfyllning
    1 kilo nötfärs
    2 msk olivolja
    1 1/2-2 tsk salt
    1 tsk nymald svartpeppar
    2 stora gula lökar
    3 stora finhackade vitlöksklyftor
    1 burk sardeller (ca 50 g)
    100 g torkade tomater
    1 msk timjan
    1 msk oregano
    2 burkar hela tomater (à 400 g)
    2 tsk strösocker
    2 dl rött vin
    200 g fetaost
    100-150 g oliver
    100-150 g delikatesskapris

Tillbehör:
    sallad
    gräddfil eller matlagningsyoghurt

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 225°. Finfördela fettet i mjöl och salt. Gärna i matberedare. Tillsätt vatten och kör ihop till en deg. Tryck ut degen i en ugnslångpanna. Ställ kallt.
    2. Bryn färsen i olivolja. Salta och peppra. Tänk på att sardeller, oliver och fetaost också ger sälta.
    3. Hacka lök. Låt den och vitlöken fräsa med färsen.
    4. Hacka sardellerna och skär de torkade tomaterna i bitar. Blanda ned det, timjan, oregano, krossade tomater, socker och vin. Sjud ca 20 min. Färsen ska vara lite fuktig men inte alltför blöt. Grädda under tiden pajskalet i mitten av ugnen ca 15 min. Hit kan förberedas.
    5. Värm färsen om den är kall. Fyll pajskalet med färsen. Smula över fetaost. Sätt in långpannan ca 10 min mitt i ugnen. Strö över oliver och kapris och servera med en klick gräddfil och sallad.

Svar på tråden Köttfärspaj i långpanna!