• maj77

Vad hjälper mot illamående?

Har mått konstant illa i flera dagar nu, utan att kräkas. Är gravid i vecka 6. Hur länge var ni illamående och finns det nåt som hjälper??? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad hjälper mot illamående?
  • TildisVildis

Äta lite och ofta, äta fettsnålt, gärna böjra dagen med en skorpa eller dyl,inte äta kryddstarkt. Ingefära både i mat och som te ska kunna lindra. Åksjukearmband (apoteket) eller medicin, postafen finns receptfritt och är ofarligt. Själv åt jag lergigan och hämtade ut sista doserna medicin någon dag efter bf eftersom både bebisen och illamåendet var kvar ett par dagar till. De flesta blir dock bättre i v12!

• la79

Hej! Känner igen mig. Mådde dock illa betydligt mer än 6 veckor. Kräktes så fort jag drack en tsk vatten... Inlagd på sjukhus med dropp 3 ggr. Gick över så där efter 4 el om det var 5 månaden. Gick ned ca 10 kg, men sen s mådde jag superbra. Men nog om mig det var tips du ville ha. Har hört att ingefära ska vara bra, finns att köpa som te eller om man skivar det o kokar i vatten själv. Citronvatten. Finns mkt huskurer, bara att leta på nätet. Ha det gott o lycka till!

• Puffen

Saften från ½ pressad citron i ett stort glas, fyll på med bubbelvatten, 1tsk socker och 1tsk salt. Drick!
    Gott, nyttigt och botar illamåendet!

• Teskedsmamman

Ingefära i alla frmer, ingefärate och kolor hjälpte mig länge, blir det värre så kan postafén hjälpa, för mig hjälper bara receptbelagda mediciner...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.16) BF - 070724
  • saga o kevin

jag fick nått som heter lergigan från läkaren , dom var super...

• iconic

Ingenting... Nejdå, det är väl olika. Men för mig var det inget som direkt hjälpte... Inga mirakelkurer. Men jag försökte äta "lättare" mat, som sallad frukt och yoghurt. Mådde illa tom v 18, sedan försvann det över en natt. Mådde sedan jättebra! Det går över iaf Om du har mycket stora problem med illamående så finns det ju medicin... Prata med din bm om det är väldigt jobbigt.

• Catavento

För mig blev det bättre efter v.13 eller v.14.
    Jag köpte åksjukearmbandet och tycker att det fungerade bra. Jag satte den på mig väldigt tidigt på morgonen, innan illamåendet hann att dyka upp. Och tog av när var det dags att lägga mig.

Drack mycket ingefärate, citronsaft då och då (utan socker, bara färskpressad saft) och tuggade is också.

Lycka till. Snart går det över!

• iconic

Nu kom jag på en sak som faktiskt hjälpte lite iaf... Att äta frysta saker; frysta jordgubbar och isglass! Det var det enda som stannade kvar när jag mådde som värst!

• Klementa

Äta lite och ofta, gärna något kex eller liknande innan du går upp ur sängen på morgonen, ingen stark mat, undvik mat du känner att du blir ofta iallamående av. Ibland fungerar kall mat bättre än varm. Ingefära ska vara bra mot illamående. Annars kan prostafen hjälpa eller åksjukearmband.

• Elis är min kärlek

Åksjuketabletter funkade ganska bra för mig. Fick även en annan medicin utskriven av gynekologen som hjälpte väldigt bra!

• kaya78

För mig gick det över i v.12. Sjösjukearmbandet, postafen och färsk ingefära hjälpte mig, lycka till!

• LillaVio

Mineralvatten med bubbel. Fungerade super för mig.

• Fröken Vennberg

Hej.
    jag mådde illa i ca 8 mån när jag väntade första. jag brukade äta fruckost i sängen o lägga mig igen o sova några timmar till innan jag klev upp o det hjälpte mig. många mår ju illa från början o det brukar gå över efter ett tag ca 3 mån. men det är väldigt olika. ett annat jag provad med andra då jag mådde illa men inte spydde var att äta typ en macka eller något litet en stund före middag. började må jätte illa o la mig o vilade ett tag. det lugnade sig o jag kunde äta middag utan att må illa. vad som att jag hade gjort bort det. men alla är vi olika. :) lycka till. har tyvär inte nå fler förslag.

Svar på tråden Vad hjälper mot illamående?