• Siri2006

Kryper era 6-månaders?

Jag undrar lite hur vanligt det är att 6-månaders bebisar kryper/ålar?
    Min dotter är drygt 6 månader och kryper inte ännu. Hon har rullat för det vildaste i två månader och kan dra sig runt på golvet (som i en cirkel) då hon verkar använda överkroppen för att dra sig åt det håll hon vill. Hon kommer inge långa sträckor på detta sättet, men verkar nöjd. Hon gör kryprörelser med ben och lyfter rumpan, men har inte riktigt fått ihop det ännu.
    Jag har fått för mig att det är rätt vanligt att bebisar börjar krypa mellan 6-8 månader (även om vissa dröjer betydligt längre), men jag undrar hur era erfarenheter ser ut. Folk frågar hela tiden om hon kryper ännu, det är lite därför jag undrar.

• Svar på tråden Kryper era 6-månaders?
  • Sussipussi

min bebis började krypa för någon vecka sedan och är 6 1/2 månad. Bara bakåt än så länge.

• Eja

min dotter började krypa när hon var 10½ mån, hade inte rört sig ur fläcken eller ålat innan det. på ett års dagen gick hon.

Sonen 5½ mån visar inga tecken på vare sig ålande allra minst krypande

Amanda -04 *** Elias -06
  • malincha

Hugo blir 6 månader nästa vecka men han kryper inte. Rullar runt som en tok på golvet. Ligger sällan kvar på samma ställe man la honom från början nån längre stund. När han ligger på mage gör han ansats till att kravla med benen (ser ut som när man simmar) men han orkar inte dra sig upp till knästående.
    Däremot drar han sig baklänges med hjälp av handflatorna.

• Oona

Engla tog sig upp på alla fyra när hon var 4 månader, nu är hon 5 och krälar runt för fullt. Men kryper gör hon inte än..

• Akrobaten
    malincha skrev 2007-02-04 13:18:40 följande:
    Hugo blir 6 månader nästa vecka men han kryper inte. Rullar runt som en tok på golvet. Ligger sällan kvar på samma ställe man la honom från början nån längre stund. När han ligger på mage gör han ansats till att kravla med benen (ser ut som när man simmar) men han orkar inte dra sig upp till knästående.Däremot drar han sig baklänges med hjälp av handflatorna.
    Låter som min lille ögonsten det!
    Theodor kom 22 juli 2006
  • gotland

Billy började krypa på riktigt när han var 8 månader, innan dess "simmade" han på golvet i ca 2 månader.
    Alma började krypa på riktigt när hon var 6,5 månader.

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • Hannis82

min dotter e 7½ månad och drar sig bakåt och runt, men framåt vet hon inte hur man ska göra än... hehe

• peppigapia

Det är så olika, vår äldsta tjej kröp när hon var sex månader men det gjorde inte minstingen, det tog lite längre tid för henne....det är så individuellt....hon kryper nog snart....va glad så länge hon inte kan ta sig fram själv för då måste passa på henne mer

• JolinesMamma

Nä, hon kryper inte, men hon ålar baklänges och runt runt på golvet, så det är nog på gång!

• Smulan 2

nä min tös va sex månader började honhasa sej fram å bakåt på nått sätt...... hon började krypa för 3 veckor sen... å då va hon 8 månader

Svar på tråden Kryper era 6-månaders?