• M i l l a n

se på svenska dvd filmer i usa?

Min mans syster bor i usa och har ett litet barn. Hon vill så gärna att han ska få se på svenska filmer på dvd hemma. Men det går ju inte att spela upp dvd skivor från sverige i deras spelare. Eftersom det är regionindelat mellan pal och ntsc.
    Hon planerar att köpa en dvdspelare i Sverige för att sedan ta med sig till usa. Men jag förstår inte hur det ska gå till att plugga in den i väggen? Det finns ju adapters "eller vad det heter" som man har mellan kontakt och uttag. Men förändrar det strömstyrkan uppåt? Vad jag förstått så har vi högre strömstyrka i våra kontakter i Sverige.
    Är det någon som vet hur man löser det, så att hon kan se svenska filmer i usa?

• Svar på tråden se på svenska dvd filmer i usa?
  • sweedy

Man kan köpa regionsfria DVD spelar i usa. Då får du inget kontak problem. Kolla exemple vis på www.regioncodefreedvd.com eller googla på REGION FREE, CODE FREE, MULTI ZONE eller MULTI REGION DVD. Du får säkert massa träffar.

Längtar och väntar...
  • amnai

Jag köpte en ganska billig dvd-spelare på Best Buy och den är regionsfri. Det är en Philips progressive scan, kostade bara typ 40 dollar.

Vi kan kolla både amerikanska, region 1, och europeiska, region 2, på vår dvd.

• Embla79

Ibland kan tom affären där man köper spelaren göra den regionsfri. Vi var och handlade på SIBA, tror jag det var, och vi sa att vi skulle ta med den utomlands så de erbjöd sig att göra den regionsfri.

Annars kan man oftast söka på nätet på den modellen man köper så finns det oftast en kod man kan slå in så blir den regionsfri.

• vagabond77

Angående strömstyrkan så har de 110 volt i usa och vi 220. Dock kräver inte dvd-spelarna här 220 volt utan fungerar bra på 110, dock behövs adaptern. (brukar ofta stå på apparaten eller i instruktionsboken vilken strömstyrka som krävs in i maskinen). Men visst, köp regionsfri där. Om du köper en dvd spelare här så är den förmodligen i PAL system, vilket gör att det inte går att spela upp den på en amerikansk tv som har NTSC systemet (bilden blir svartvit). Det samma gäller med videokameror köpta här.

• malin ulrika

Ofta finns det en "hemlig meny" där man kan göra om till regionsfritt på DVD spelaren. Man kan läsa på nätet, sök på modellen av DVD spelare, "region free" och "hack" (ofta är det de billigare varianterna som är lättast att "hacka").
    En kombination av tangent tryckningar t.ex kan ta en in i den "hemliga" menyn där man kan ställa om. Vi har en sådan som vi kan se på alla DVDer på, bl.a. svenska.

• canmamma

De riktigt billiga DVD spelarna har ingen regionsindelning. Vi köpte en superbillig DVD spelare här i Kanada och kan se på alla de filmer vi har med oss från Sverige. Annars kan man "hacka" nästan alla andra DVD spelare.

Svar på tråden se på svenska dvd filmer i usa?