tabu vs accepterat?!
väljer o lägga min tråd i denna kategori då jag inte visste riktigt vad den skulle platsa nånstans....
Min fundering är:
är det mer tabubelagt att kalla pippis pappa för negerkung, menar i pippiböckerna står det ju numera i förorden, nåt i stil med att böckerna är skrivna under 40-talet och att man inte tänker ändra "negerkung" i alla böckerna och att pippi inte menar något illa med detta....
Men att visa sina barn filmen "rasmus på luffen" är okej trots att man i en scen i filmen, så nyper barnhemsföreståndaren ett hårt tag i rasmus öra och praktiskt taget släpar ut han från rummet.....
Att visa film där man "agar" barn är det mer acceptabelt än o läsa om en pappa som pippa var jättestolt över, eftersom han var just negerkung.
Min uppfattning är att det är mer accepterat i samhället att visa filmer med "barnaga" i samt våld än o läsa en egentligen ganska oskyldig sagobok om en rödhårig flicka som hade sin pappa på dem 7 haven där han var negerkung....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-04 21:25:31:
det jag menar är att det är mer acceptabelt att visa sina barn filmer med våld i
Men säger du ordet "nger" då är du rasist och därmed "dödsdömd"
konstigt att det är "värre" o kalla en afrikan för neger som betyder "svart" än
medan våld inte alls är lika farligt... åtminstone inte i filmer som i detta fall....