Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza
    aleksa98 skrev 2007-02-04 09:46:11 följande:
    LillaLulla Så du menar att jag e en idiot för att jag skriver med c? Moget.
    Idiot? Nej. Stavar fel? Ja.

Sen har ju alla olika associationer av människor som stavar fel. Många uppfattar en som obildad, andra bryr sig inte alls.
  • Bonanza
    aleksa98 skrev 2007-02-04 09:48:35 följande:
    LillaLulla Vad menar du? Tror du att princessa stavas likadant i alla länder? Helt ärligt?
    Vad spelar det för roll? I Sverigesvenska stavas det med s. Inget c. Ingenstans ett c.

Det är väl det vi talar om?!
  • Bonanza
    aleksa98 skrev 2007-02-04 10:04:39 följande:
    LillaLulla Snälla läs TS. Hon skriver inte princessrum, utan att hon var inne och kollade på ett rum och där hade dom skrivit princess. E det bara jag som läsre TS. Det står ingenstans i TS PRINCESSRUM.........
    Förutom i själva OMRÖSTNINGEN där det står "princessrum" och "prinsessrum". Det är dessa två alternativ man har att välja på, och det ena är rätt och det andra är fel!
  • Bonanza

dinochmin - fast de allra flesta bra skribenter använder mig och inte mej. Så det har knappast försvunnit.

Och ja, språket utvecklas. Men oftast förenklas det. jfr Hafva med ha t.ex. Princessa vs. prinsessa finns det dock ingen logik i. Det är en anglofiering av vårt svenska språk. Och det är tråkigt!

Men vill man stava fel, var så goda. Alla väljer ju själva hur de vill framställa sig inför andra.

• Bonanza
    dinochmin skrev 2007-02-04 12:14:11 följande:
    BonanzaNej, jag menade inte att det försvunnit heller. Läs lite tydligare.Självklart ger det ett seriösare intryck genom att använda sig av korrekt stavning. Men, jag förstår faktiskt inte varför man hänger upp sig på det? Det är väl upp till var och en hur de vill framställa sig själv, eller?
    Ja, det är självklart upp till var och en. Men då ska man inte komma och klaga när man anses som mindre bildad och intelligent heller. Man får helt enkelt inse att man framstår som lite korkad om man skriver dålig svenska.

(Och ja, jag VET! Alla dyslektiker i hela Sverige har samlats på FL)
Svar på tråden Hur stavar du detta?