• pearls

Köpa hus eller vänta?

Jag och min man bor nu i en hyreslägenhet (3:a) och har fått besked på att badrummet ska helrenoveras och element,rör och ledningar i hela lägenheten ska bytas. Efter renoveringen kommer det göras om så att vi får elräkning (elen ingår i hyran just nu) men hyran kommer ändå att vara oförändrad.

Vi funderar på hus eller bostadsrätt sedan ett tag tillbaka och har börjat titta runt. Min man har fast jobb och jag är studerande. I går hittade vi en bostadsrätt som vi båda fastnade för och efter att ha räknat på det så blir det inte mycket dyrare att bo där än att bo där vi bor nu efter att renoveringen är gjord. Är det dumt att gå in i husköp när det bara är en av oss som jobbar? Hur hade ni gjort? Ska vi vänta till jag pluggat klart?

• Svar på tråden Köpa hus eller vänta?
  • menu

ja jag tycker det är dumt med bostadsrätter i stort, såvida ni inte räknar med att göra en regäl vinst innom något få år.

däremot husköp är en annan sak, å då beror de ju på era kostnader å vad man själv prioriterar..

• menu

jag har bott i eget litet hus sen jag var 18 år, å på såsätt bott billigt å kunnat spara pengar (istället för att betala hyra) så vi sedan kunnat bygga nytt eget utan massa lån.

• Älgen

Beror väl på vart ni ska köpa? I Stockholm tror jag man tjänar på det men i mindre städer?

• Snö80

Varför är det dumt med bostadsrätt?

• pearls

Vi letar i Halmstad.

Så vi ska hellre satsa på ett hus från början?

• Teskedsmamman
    pearls skrev 2007-02-04 11:47:19 följande:
    Vi letar i Halmstad.Så vi ska hellre satsa på ett hus från början?
    Då ska ni definitivt satsa på hus, vi köpte hus i Oskarström och bara maken har jobb, jag går hemma arbetslös och ser inte att någon vill anställa mig innan jag har fött nästa barn i juli...

Ska ni köpa inne i halmstad blir hus dyrt, då kanske br är bättre men ni ska inte räkna med att ni får tillbaka pengarna för insatsen, det är tungt med br i halmstad. Hade jag varit ni skulle jag satsat på ett hus utanför stan, eller skaffa en annan hyresrätt.
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.16) BF - 070724
  • pearls

Teskedsgumman
    Vi bor i Oskarström nu=)

Ok, ja vi bor ju redan utanför stan och trivs bra med det=)

• Lejonelle

Undrar oxå varför det är dumt med bostadsrätt??

Om ni skall köpa eller vänta beror ju mycket på er ekonomi. Det är ju alltid bra att ha lite buffert så att man klarar sig om även om t ex räntorna stiger.

Frågan om Ni skall köpa hus eller lägenhet beror ju mycket på hur ni vill bo. Ett hus innebär ju mycket mer ansvar än en lägenhet.

• menu

inte alltid dumt, som jag skrev så beror det ju på om man vet att det kommer att stiga mycket i värde tex efter renovering osv.. ett hus behöver inte stiga alls så mycket i värde för att ge samma vinst i slutändan ändå, samtidigt som man bor billigare (med mycket lån så betalar man åptminstone till sig själva i stället för hyra)

först köpa, sen ändå inte äga å kunna styra över huset själv (tex vid ev uthyrning, försäljning mm, mm). desutom betala massa hyra - helt åt kråkorna. som dessutom kan stiga utan att du kan påverka det...

• Teskedsmamman

I Oskarström är ju inte det lättaste att hitta hyreslägenheter iofs.... då är det nästan hus som gäller... Det verkar som om priserna är på väg ner igen efter att ha varit ganska höga...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.16) BF - 070724
  • Snö80

Köper man bostadsrätt i t ex Sthlm så kommer man med största säkerhet gå med vinst. Jag funderar på att slå till och köpa, hoppas dock att min hyresrätt blir bostadsrätt för det vore ett riktigt kap!

• Jomni

Min sambo har jobbat under hela min studietid och vi köpte bostadsrätt och det har aldrig varit några problem. Kostnaderna har inte blivit speciellt mkt dyrare jämfört med en hyresrätt. Ett hus hade vi inte haft tid med när jag pluggade eftersom skolan har tagit mer eller mindre all tid, så jag tycker att BR har varit kanon. Vet inte vad det är du läser till så du kommer kanske ha mer tid över till att pyssla med hus. Mer rent generellt så är det ju mindre jobb med BR än med hus. (Vi bor föresten i Lund)

Svar på tråden Köpa hus eller vänta?