• thisismylife0

Dockskåp som hobby. Hjälp mig välja mitt första hus.

Har i flera år velat börja med dockskåp som hobby. Nu ska en kompis beställa ett lyxdockhus från USA och jag blir så avis. Men min ekonomi räcker inte riktigt lika långt.
    Tror ni som håller på med den här hobbyn att man blir besviken om jag beställer något av följande hus:

www.blocket.se/vi/10779471.htm

eller från USA (där får man räkna på en dyr frakt också)

http://shop.greenleafdollhouses.com/Wooden-Beacon-Hill-Dollhouse-Kit.html#
    (fungerar inte länkarna så klipp ur och klistra in i webbläsaren)
    Är så sugen att köpa mig ett hus. Men jag kanske bara blir besviken om jag köper ett "budgethus", eller vad tror ni?

• Svar på tråden Dockskåp som hobby. Hjälp mig välja mitt första hus.
  • kissemjao

Jag har själv funderat på vanliga tapeter, men det skulle vara fint att ha mönster som är anpassade till det lilla formatet... Fast nu kikade ju på ditt dockhus versan, och det såg ju jättefint ut!

• thisismylife0

versan: det är samma som i min länk i ts men i en annan färg. Funderar skarpt på det just för att slippa skitdyr frakt från USA. Men å andra sidan är det inte lika detaljrikt.

Lieh: tusen tack!! Du är en ängel.

• versan
    kissemjao skrev 2007-02-05 10:52:34 följande:
    Jag har själv funderat på vanliga tapeter, men det skulle vara fint att ha mönster som är anpassade till det lilla formatet... Fast nu kikade ju på ditt dockhus versan, och det såg ju jättefint ut!
    Man använder bara vanliga tapeter som  är småmönstrade
    det finns vanliga tapeter som har pyttemönster på sig och dom använder jag!
    Ska själv köpa ett lyx hus till Dottern när det blir tid för docklekning!
    Och då blir det ett viktorianskt som jag ska måla!
    Detta lundby dockskåp fick mina syskon barn i julklapp för några år sedan!
    Minen deras när dom öppnade paketet var oslagbart!
    Lyckligare barn fick man leta efter. *fniss*
  • versan

Alla Golven i mitt dockskåp är plastfilm som man köper i tapetaffären!
    Finns i olika mönster!

• lieh

Ja man kan göra det billigt eller dyrt.

Vi köper riktiga dockhustapeter och trägolv. Inredningen måste hålla så länge som möjligt eftersom jag ska inte göra ett lekdockhus utan ett dockhus som jag vill ska gå i generationer.

Se men inte röra!

• thisismylife0

Åh vad det kliar i fingrarna när ni skriver om era dockhus. Vill också ha ett nu!!

lieh: det är ungefär så jag också tänkt. Att det ska vara något att ärva. Så det är viktigt att det håller hög kvalitet.

En fråga: tapetserar och lägger man golv innan man sätter ihop huset? Det måste vara jättepilligt att få det på plats när allt är ihopsatt?

• lieh

Vi har gjort så här:

Först gör man vid alla delar.
    Sen klipper ut en pappersark som passa på vägen.
    Sätter ihop delarna och klipper ut ett tapetark efter pappersarket.
    På med tapetklister och smäll upp tapeten.

Samma princip med golvet.

Funderar på att göra en hemsida med alla bilder vi tagit under uppresandet av huset.

Tipsar om denna:

www.monas.se/miniatyrer.htm

• thisismylife0

lieh: lägg ut bilder!! Jag vill se. Det är ju hur spännande som helst att se hur andra har gjort.
    Låter som en bra idé med tapeterna. *antecknar*

• lieh

HAr du mailat henne från USA jag tipsade dig om?

Fick ett mail av henne om att min vän hade hört av sig.

Jag mailade henne innan och skulle förklara att jag visste en som ville ha hennes uppgifter. Är så kass på engelska så jag skrev bara att en vän ville veta lite mer.

Enklast så!

• thisismylife0

lieh: hehe,,,japp det har jag. Skrev att jag blev tipsad om hennes sida. Men har inte sett om jag fått något svar ännu.
    Men det fungerade rätt smidigt att beställa från henne eller?

Svar på tråden Dockskåp som hobby. Hjälp mig välja mitt första hus.